Accidents

Un pescador se salva la vida a Menorca en ser envestit per un iot de lloguer de 20 metres

La llanxa que atropellà el llaüt recorda el que fa una setmana va provocar la mort d’un jove davant Cala Bona

El iot que va atropellar la petita embarcació a Menorca.
David Marquès
04/09/2024
2 min

MaóUn pescador es va salvar la vida aquest dimarts en tirar-se a la mar poc abans que el seu llaüt fos envestit per un iot de lloguer de 20 metres d’eslora a la zona de Cap d'en Font, davant la costa de Binissafúller (Sant Lluís).

Poc després del migdia, l’embarcació xàrter Laya, en la qual viatjaven dos tripulants i sis passatgers, va passar per sobre del petit llaüt Galup, de sis metres, mentre el seu únic ocupant pescava tranquil·lament. Una tercera embarcació, que en va ser testimoni, el va rescatar i traslladar a port sa i estalvi. La barca, però, s’enfonsà. El patró del iot avisà tot d’una de l’abordatge a Salvament Marítim, qui mobilitzà la Salvamar Antares, amb base a Maó, que va ser l’encarregada de remolcar l’embarcació, amb els seus tripulants i passatgers, fins al varador del port.

L’incident causà danys materials al iot, però la perícia del pescador evità que s’haguessin de lamentar també desgràcies personals. En qualsevol cas, aquest episodi en aigües menorquines remet al precedent de la setmana passada a Mallorca, quan un iot de luxe, també de 20 metres de llargària, va atropellar mortalment el jove Guillem Comamala als voltants del port de Cala Bona.

L’embarcació, que navegava a gran velocitat, es va endur el petit bot on Comamala pescava en companyia del seu conco i el seu germà petit, però ni es va aturar. La col·lisió va ser tan forta que arrabassà el motor i les hèlices mataren el jove a l’instant. La Guàrdia Civil, que ha localitzat el iot que va fugir, n’investiga encara els detalls.

Limitacions a l’activitat

La proliferació d’embarcacions que es lloguen a turistes sense coneixements ni titulació ha multiplicat els accidents marítims a les aigües de les Balears. Aquest fet ha obligat Costes a multar moltes de les empreses que s’hi dediquen per saltar-se el protocol de seguretat, com per exemple no poder anar més enllà de cinc milles de distància des del port base.

Capitania Marítima també n’ha regulat les condicions de navegació, de tal manera que no es podrà llogar cap d’aquestes barques amb vent superior a força 4, ones de més d’un metre i visibilitat inferior a les sis milles. Aquesta limitació impedeix, per exemple, que les barques que es lloguen al port de Ciutadella no puguin arribar a les emblemàtiques platges verges del sud, el que ha motivat la queixa pública de diverses empreses del sector.

El GOB ha denunciat aquest estiu la saturació de molts indrets per l’acumulació excessiva d’embarcacions turístiques a la costa i ha demanat que es posin encara més límits a la navegació. En concret, que la franja de costa on es limita la velocitat passi dels 50 metres actuals a 300, s’incrementi la vigilància i s’augmenti la senyalització per tal de protegir millor els banyistes.

stats