Societat

El petit comerç de Palma dona l'esquena al Black Friday: "És una festa que no és d'aquí"

La fita comercial s'implanta amb força sobretot a les grans superfícies i als locals de franquícies

Les franquícies i els grans comerços són els més beneficiats de la campanya
2 min

En una setmana en què molts de comerços tenen els aparadors plens de cartells que anuncien amb lletres grosses i vistoses (normalment de color negre o vermell) els descomptes que aplicaran en el Black Friday, molts petits comerços de Palma es neguen a sumar-se a aquesta fita comercial. "No ho feim perquè és una festa que no és d'aquí, és importada", diu la propietària de la botiga Paraguas, situada al carrer de Jaume II.

Altres propietaris, més enllà de l'origen de la celebració, consideren que aplicar descomptes als productes de proximitat (com el menjar fet al territori) els devalua. "Black Friday? Per què? El que venc no té un preu exagerat i si ho rebaix més ja puc plegar", exclama Emilia, la propietària d'El Racó d'Emilieta, una petita botiga situada a la plaça de Cort on es venen vins i menjar fets a Mallorca, entre d'altres. Negocis que ofereixen el mateix producte, com La Montaña (al carrer de Jaume II) tampoc fan cap descompte per celebrar aquesta campanya comercial. "No ho hem fet mai", constata una treballadora de l'establiment.

Paqui, una treballadora de Calzados Estarellas comenta que, malgrat el Black Friday, "tot continua igual". "De vegades ja en faig, de descomptes, no importa que sigui Black Friday", diu. A més, considera que aquesta campanya afavoreix més els comerços grossos i les franquícies, que rebaixen sobretot els aparells tecnològics i la roba. Per la seva banda, la presidenta de la Federació Patronal d'Empresaris de Comerç de les Balears, Joana Manresa, considera que "aquesta campanya és per anar als centres comercials". A més, remarca que en comparació amb les grans superfícies i les franquícies, "els beneficis que en pot tenir el petit comerç és baixíssim". "No podem competir amb els seus preus i això limita molt els comerços locals", insisteix.

A tot plegat s'hi afegeix que les grans botigues disposen de plataformes de venda online, un fet que ofereix al consumidor la possibilitat de comprar sense haver de topar amb els milers de persones que ocupen els carrers per aprofitar les rebaixes. "Són la nostra màxima competència, tenen condicions diferents, moltes no paguen els impostos aquí i ens fan una competència deslleial", denuncia Manresa.

A més, hi ha gremis que més enllà de la voluntat de voler-se adherir a la campanya (o no), no ho poden fer. "Amb els llibres no feim Black Friday. Tenen un preu estipulat i no s'hi pot fer descompte. Els clients habituals el tenen d'un 5%, però no participam en aquesta campanya", ratifica una treballadora de la llibreria Quart Creixent.

Manresa assegura que "mai" no han estat "molt a favor" d'aquesta iniciativa per la repercussió que té en les vendes de la campanya de Nadal, entre altres coses. "Tot el que venen ara són coses que vendrien per Nadal i a més les venen amb descompte", lamenta. "Els que puguin que s'hi sumin, però no és una campanya que doni molt de benefici", conclou.

stats