La segregació lingüística agafa forma: caldrà un mínim del 20% dels alumnes de cada curs i etapa

Consulta el primer esborrany de la resolució que fixarà el funcionament de la segregació lingüística

Una aula en una imatge d'arxiu.
3 min

PalmaEl pla Vera per a la segregació lingüística comença a agafar forma i l'ARA Balears ha tingut accés al primer esborrany de la resolució en què es fixen les finalitats, el ritme d'aplicació i els requisits que han de complir els centres per sumar-s'hi, entre altres qüestions. El requisit més important per accedir al pla i, per tant, a la dotació de recursos de personal promesa per la Conselleria d'Educació als participants fa referència a l'alumnat. El nombre mínim d'alumnes participants de les escoles que se sumin al pla serà del 20% dels matriculats als cursos i etapes (Primària/Secundària). Si es tracta d'un grup reduït, serà d'un mínim de cinc alumnes.

El pla, al que els centres es poden adherir de forma voluntària, s'implantarà al llarg de tres cursos. El 2024-2025 s'iniciarà als centres d'educació Primària que ho sol·licitin els quals hauran d'oferir Coneixement del Medi i Matemàtiques en català i castellà. El període d'aplicació arribarà al curs 2026-2027. El curs 2025-2026 el pla s'iniciarà als centres d'ESO que ho sol·licitin i durarà fins al curs 2027-2028. La Conselleria remarca que s'ha de garantir que els alumnes que hagin començat el pla hi continuïn, sempre que estudiïn al mateix centre. Una vegada acabin els terminis d'aplicació de la segregació lingüística, se n'avaluaran els resultats i si cal fer-hi modificacions o renovar-lo.

Pel que fa a la resta de requisits que han de complir els centres, Educació n'estableix dos més: tenir les instal·lacions idònies (suficients) per donar cabuda a les separacions de grups per oferir assignatures en català i en castellà, i també que s'apliquin mesures organitzatives i metodològiques adequades.

Documentació i comissió avaluadora

Els centres que hi vulguin participar hauran d'entregar un seguit de documents, que seran estudiats per la comissió avaluadora. Estarà formada pel secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu, que ha d'actuar com a president; la directora general de Planificació i Gestió Educatives; el director general de Personal Docent i Centres Concertats; i la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa; el cap del Departament d’Inspecció Educativa, i la cap de servei de Normalització Lingüística i Participació. Seran els encarregats de determinar quins centres són acceptats al pla i quins no, com també de vetllar pel compliment dels requisits.

Alguns dels documents que hauran d'adjuntar els centres interessats a la sol·licitud de participació són:

  • Certificat on consti l'aprovació del claustre dels aspectes educatius de la proposta, en el cas dels centres públics i concertats
  • Certificat d'aprovació del Consell Escolar del centre per majoria de dos terços de la proposta presentada, en el cas només dels centres públics
  • Una estimació dels alumnes participants

Tal com ha dit en diverses ocasions el conseller Antoni Vera, Educació es compromet a fer-ne una avaluació diagnòstica abans de començar el pla per conèixer el nivell previ dels estudiants. Per als centres d'educació Primària, es durà a terme durant el mes d'octubre de 2024, a quart de Primària. I no serà fins a final del curs 2026-2027 quan es faci una nova avaluació als mateixos estudiants (que faran sisè) per determinar l'evolució de la competència en català i castellà. En el cas de Secundària, l'avaluació inicial es farà a l'octubre del 2025 als alumnes de segon d'ESO, que al curs 2027-2028 tornaran a ser avaluats per comparar-ne el nivell lingüístic entre l'inici i el final del pla (quan facin quart d'ESO).

Consulta'n el document complet:

Pla Pilot
stats