El Pla de Ports estima el 60% d’al·legacions i actua contra els ancoratges irregulars

En aquests moments està en fase de tramitació

El port de Palma, capital dels ports
ARA Balears
20/12/2021
2 min

PalmaEl conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, acompanyat del director general de Transport Marítim i Aeri, Francesc Xavier Ramis, i la gerent de Ports de les Illes Balears, Cristina Barahona, ha informat aquest dilluns de l’estat de tramitació del Pla General de Ports i del seu contingut després de la fase d’al·legacions. D'aquestes, segons ha informat Marí, més d'un 60% s'han estimat i han fet que hi hagi canvis, com l’eliminació de la marina seca de Sant Antoni de la Platja, i modificacions en punts de localització d’escars i que se'n suprimeixi algun.

Segons ha destacat el conseller, l'objectiu d’aquest Pla és millorar l’existent, adaptar-lo als efectes que podrà provocar el canvi climàtic, descartar nous projectes de ports i ampliacions, així com repensar fórmules d’utilització més racional dels recursos existents. En aquest moment, el Pla està en fase de tramitació. El conseller ha destacat la "necessitat imperiosa que hi ha a les Illes Balears de disposar del Pla General si es vol assegurar un futur sostenible per als nostres ports i, per extensió, per a la nostra costa".

Així, el Pla General proporciona un marc legal en els àmbits següents:

Ancoratges

Es proposa l’eliminació dels irregulars i la regulació en determinades zones d’un nombre limitat d’ancoratges ecològics. El Pla fa propostes respecte dels 1.500 ancoratges irregulars actuals ubicats en zones properes a ports de les Illes Balears i proposa eliminar-ne la majoria i demanar a Costes l’adscripció de la làmina d’aigua per ordenar-ne un màxim de 324. D’aquesta manera, hi haurà un total de 710 ancoratges regulats (386 d'actualment regulats que se sumarien als 324 de nous), que representarà un descens del 62,4%. En referència a la resta del total de 6.000 amarratges irregulars que es calcula que hi ha en el conjunt de la costa, el Pla proposa solucions com les marines seques i d’altres que han d’anar acompanyades de la implicació de les administracions competents per a l’eliminació i control.

Amarratges

El Pla de Ports únicament preveu per als pròxims quinze anys que es puguin sumar als actuals 13.321 amarratges un total de 625 de nous. Aquests amarratges nous únicament podran ser en infraestructures ja existents per tal d’optimitzar l’espai actual (sense ocupar-ne més) i tots ells han de ser per a embarcacions tradicionals o que es moguin de manera sostenible (vela o elèctriques).

Infraestructures

El Pla de Ports no permet noves infraestructures. Les actuacions es limiten a millores de les condicions de les instal·lacions actuals (ultrapassament, agitació, etc.) i reorganització dels miralls d’aigua existents, marines seques i escars com a alternatives per a les embarcacions.

stats