El pla de ports del Govern preveu invertir més de 60 milions per "democratitzar l'accés a la mar"

La llista d'espera per aconseguir un amarrament s'ha reduït de 5.000 a 3.000 persones sense ampliar els ports, segons el Govern

Cada vegada són més les persones que venen de qualsevol part del món a estiuejar i duen les seves embarcacions d’esbarjo en portaiots.
08/07/2021
2 min

PalmaEl Pla general de ports de les Balears, que és el primer que s'aprovarà a les Illes, preveu una inversió de més de 60 milions d'euros, dels quals prop de 43 seran públics, segons ha informat aquest dijous el conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, en una roda de premsa. L'objectiu del document que determinarà com han de ser els ports en els pròxims 15 anys és "democratitzar l'accés a la mar", com ha assenyalat Marí. El director general de Transport Aeri i Marítim, Xavier Ramis, ha comentat que la llista d'espera per aconseguir un amarrament als 42 ports que gestiona el Govern s'ha reduït de 5.000 a 3.000 persones, sense ampliar els ports.

De fet, la limitació del creixement és un dels pilars del pla, que vol assumir la demanda de noves embarcacions dels pròxims 15 anys sense ampliar ni construir nous ports esportius. El pla aposta per l'optimització de l'espai portuari existent, la creació d'una xarxa de marines seques i pocs punts d'amarratge nous, perquè es podrien fer arran de la reestructuració dels ja existents. La voluntat del Govern és facilitar l'accés a la mar dels propietaris de barques sense amarrament millorant les rampes que hi ha als ports i impulsant camps de boies. També vol incentivar altres fórmules de titularitat de les embarcacions, com ara la multipropietat, de manera que es pugui respondre a l'augment de la demanda sense fer nous punts d'amarrament.

El consell d'administració de l'empresa pública Ports IB ha aprovat inicialment el document aquest dijous. El conseller ha assegurat que abans de l'aprovació inicial el seu equip ha mantingut reunions amb el sector nàutic, ajuntaments i entitats ecologistes i patrimonials, les quals han "compartit" la proposta i han expressat una "satisfacció" pel document i el "rigor" de la feina feta.

Deute pagat

Quan el Pacte va entrar al Govern, Ports IB tenia un deute de 50 milions d'euros que s'ha anat reduint any rere any fins a 12,8 l'any passat. La previsió és que enguany quedi en 8,2 milions per acabar la legislatura amb tot el deute pagat. "Som autosuficients per pagar-lo i alhora mantenir el personal i les inversions per millorar els ports que gestionam", ha dit Ramis. El director general també ha comentat que cada any l'empresa ingressa uns 13 milions d'euros a través del cànon que cobren als clubs nàutics. Si en algun moment Ports IB té superàvit, podria contribuir a pagar altres despeses del Govern, com ja ha fet, però "la prioritat és tenir bé els ports", ha remarcat.

stats