Mobilitat
Societat07/08/2023

La Plataforma Antiautopista reclama al PP que es mantinguin el carril bus-VAO i la limitació a 80 km a la via de cintura

L'entitat recorda que el transport és responsable d'una quarta part de les emissions de CO2 a la UE

ARA Balears
i ARA Balears

PalmaLa Plataforma Antiautopista ha reclamat al PP que "es mantinguin i consolidin" tant el carril bus-VAO com la limitació de velocitat a 80 quilòmetres per hora a la via de cintura, segons ha informat Europa Press. Així, l'entitat ha demanat als populars en un comunicat que actuïn "de manera racional, sense deixar-se arrossegar per les fal·làcies del seu soci de govern". La plataforma ha manifestat la seva oposició a "l'intent del nou equip del PP i de Vox de suprimir el carril bus-VAO de l'autopista de l'aeroport", ja que aquest carril "té un efecte didàctic molt important". "Permet que el transport públic tingui preferència i fa que els usuaris de transport privat s'adonin, en ser avançats per autobusos, taxis i cotxes compartits, que l'alternativa del transport públic és operativa, útil, preferible i més interessant", diu la nota.

En aquesta línia, l'entitat ha indicat que aquesta mesura ha d'acompanyar-se amb "la millora continuada i sostinguda del transport públic per fer-lo més competitiu". "S'ha comprovat que, si les persones que fan servir el transport públic hi poden confiar per arribar a temps als seus compromisos, el seu ús s'incrementa", afegeix. La plataforma ha reiterat les consideracions de la Direcció General de Trànsit (DGT) quant a "l'absoluta legalitat d'aquesta via, tant des del punt de vista material com del seu establiment". En aquest sentit, ha subratllat que el Consell de Mallorca "disposa d'una excel·lent cartera de juristes a la seva plantilla, que són que que s'han de pronunciar sobre l'adequació a dret de la infraestructura, no els enginyers, que no són experts en lleis". Per això, s'ha sol·licitat "l'elaboració d'un informe jurídic sobre aquest tema". El comunicat també menciona que el Pla director sectorial de carreteres de Mallorca (PDSC), que el Consell va aprovar el 2009 i que encara és vigent, "inclou la possibilitat de fer carrils bus-VAO".

Cargando
No hay anuncios

Una altra petició de la plataforma és que el Consell "tingui en compte las veus del sector professional afectat, les quals s'han manifestat a favor de mantenir el carril" i que es faci "una enquesta entre els usuaris del transport públic".

Cargando
No hay anuncios

Col·lapse circulatori

En relació amb el tancament del túnel de Sóller, "saturat per un trànsit impossible d'assumir, i el col·lapse circulatori tant a la Serra com a Palma, la plataforma ha assegurat que "posen de manifest que el problema de la congestió ja no es pot abordar amb increments de la capacitat de la calçada, sinó amb mesures valentes que desincentivin l'ús del vehicle privat i afavoreixin el transport públic col·lectiu". "En el context d'emergència climàtica absoluta és necessari impulsar polítiques que, en lloc de generar nova demanda de circulació, facin tot el contrari, retirar vehicles de la circulació a un ritme accelerat". L'entitat recorda que el transport és responsable d'una quarta part de les emissions de CO2 a la UE i que el compromís europeu és reduir un 90% les emissions de transport cap al 2050. A les Balears, el transport terrestre, aeri i marítim "és el sector que més emissions genera, segons el darrer informe del Laboratori Interdisciplinari del Canvi Climàtic", afegeix el comunicat.

Cargando
No hay anuncios

La limitació de velocitat salva vides

Sobre la supressió de la limitació a 80 quilòmetres a la via de cintura, la Plataforma Antiautopista ha defensat que "seria desitjable que els polítics actuassin de manera coherent, amb lògica, i no per apreciacions merament ideològiques". "S'ha demostrat que l'accidentalitat s'ha reduït d'una manera molt significativa, especialment pel que fa a la gravetat", assenyala la nota.

Cargando
No hay anuncios

Per acabar, la plataforma ha lamentat que l'actuació del Consell també respongui a "prejudicis obstinats a favor d'una defensa de la mobilitat privada individual que no resisteixen una anàlisi científica".