Les plataformes contra l'ampliació de l'aeroport de Palma i Son Bonet Pulmó Verd es manifesten també contra la del Prat
L'anunci que s'engrandirà igualment l'aeròdrom català ha suscitat que aquestes organitzacions es mobilitzassin en mostra de suport
PalmaLa llum verda que va donar l'acord entre el Govern de la Generalitat de Catalunya i l'Estat per engrandir l'aeroport del Prat continua aixecant pols. La Plataforma contra l'ampliació de l'aeroport de Palma i la de Son Bonet Pulmó Verd s'han adherit a les protestes en contra de la decisió presa pels governs català i espanyol. Les entitats hi han mostrat rebuig, tenint en compte que tant el Prat com Son Sant Joan són uns dels principals emissors de gasos d'efecte hivernacle. Han fet referència que un creixement sense límits de la infraestructura suposaria "un greu atac contra la salut de la ciutadania i del planeta".
Incrementar la superfície del Prat implicaria desfer-se del consens assolit en l'acord signat en el pla Delta de l'any 1994. Així, amb aquesta actuació es destruiria el paratge de la Ricardia i, alhora, s'obstruiria el corredor ecosistèmic dels espais naturals del delta del Llobregat. Segons AENA, l'ampliació propiciaria un increment important de l'activitat portuària, que passaria de 52 milions de persones que arribarien a l'aeroport a 75 milions per any.
L'ampliació de l'aeroport de Palma, en el punt de mira
Les plataformes ecologistes han aprofitat l'ocasió per continuar actuant en contra del creixement de l'aeroport de Palma. Han volgut recordar que, tant a Mallorca com a Catalunya, Aena opera amb els mateixos interessos de creixement, és a dir, especulatius i sense tenir present la importància del canvi climàtic. Amb la pandèmia, sembla que s'ha esvaït la coneixença que aquesta iniciativa tira endavant. Així i tot, la Plataforma contra l'ampliació de l'aeroport de Palma ha recordat que té interposat un contenciós contra les obres davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, que, segons diuen, ja s'ha admès a tràmit.
Aquest engrandiment significaria continuar incrementant el nombre de passatgers que arribarien a Palma cada any. Si el darrer any abans de la pandèmia es varen rebre 28,7 milions de viatgers, amb 66 moviments d'aeronaus per hora, amb aquesta actuació s'augmentaria fins a 34 milions el sostre de passatgers que vindrien a l'illa. Cal tenir en compte que és un projecte que, a banda de rebre una negativa social àmplia per part de plataformes i associacions, també ho ha fet des del Govern. La majoria del Parlament de les Illes Balears va presentar una proposició de llei per rebutjar l'ampliació de Son Sant Joan.