Polèmica a la prova de matemàtiques aplicades de Selectivitat: "Els alumnes han sortit plorant i descol·locats"

La UIB admet que hi havia preguntes que podien confondre els estudiants, i es tindrà en compte a l'hora de corregir els exàmens

La primera pregunta de l'examen de matemàtiques aplicades a les ciències socials.
3 min

PalmaPolèmica a la Selectivitat (PBAU). Estudiants que se varen presentar dimecres horabaixa a l'examen de matemàtiques aplicades a les Ciències Socials denuncien que es varen trobar amb una prova amb exercicis diferents dels que havien treballat durant el curs. "Hi ha un tema que és molt important, i del qual sempre surten dos exercicis, i enguany no n'ha sortit cap, i també exercicis més fàcils del normal, però plantejats d'una manera que no coneixíem. Si el que has fet a Batxillerat no et serveix, llavors fer les PBAU no té sentit", denuncia un alumne. També han sortit exercicis que van "més enllà del que ens han ensenyat, i no teníem eines perquè no hem fet mai cap problema com aquell. No se'ns ha preparat per a això", continua. "En un examen que compta molt, perquè és per al Bloc d'Admissió i el d'Accés, no és el moment per fer coses noves", afegeix.

Des de la UIB asseguren que "cada any hi ha queixes. No s'escapa de la normalitat. També hi ha alumnes que han quedat encantats amb la prova". Joan Frau, director del secretariat tècnic d'Accés a la Universitat, considera que "totes les preguntes s'ajustaven al temari de 2n de Batxillerat", però també admet que algunes d'elles "estaven plantejades d'una forma diferent de la d'altres anys". És per aquesta raó que a l'hora de puntuar els examen els correctors tindran en compte aquesta situació. "No s'avaluarà únicament el resultat, sinó també el plantejament i el camí que hagi seguit l'alumne per arribar al final", ha assegurat.

Alguns alumnes, amb crisis d'ansietat

El professor d'una escola concertada denuncia que "els alumes han sortit plorant i descol·locats", i espera que la UIB "adopti mesures" perquè "no es pot modificar la tipologia d'examen sense avisar", continua. "Estic indignat, us ha agafat a vosaltres", diu als seus estudiants en un àudio al que ha tingut accés l'ARA Balears. Per la seva part, el professor de matemàtiques d'un institut del Pla assegura que a la Fàbrica Ramis d'Inca "va ser un drama". "Els alumnes sortien amb atacs d'ansietat, i a alguns se'ls va deixar sortir a mig examen per prendre l'aire, perquè no sabien per on començar". I afegeix que "dels vuit exercicis que hi havien, quatre es podien fer i quatre eren massa difícils, i fins i tot els mestres no els sabien resoldre".

El mateix estudiant lamenta que va perdre "molt de temps" intentant fer una prova que pensava que podia completar amb les eines de què disposava "però no podia", diu. Considera "una frivolitat jugar així amb el futur de la gent, perquè aquest examen compta com un curs sencer", remarca. L'alumne lamenta la formulació de la prova. "Sabem que dos o tres exercicis eren molt fàcils, però en aquell moment pegues una ullada al número 1, veus que mai has fet res semblant, i el descartes. Recordem que de PBAU, la B és de Batxillerat, i els exercicis s'hi han de correspondre", reclama. Un altre dels afectats reclama que "ea puntuï a l'alça, perque, si no, s'estarà firmant la sentència de mort del futur de molts alumnes". "La ràbia que sent és innexplicable", diu.

Exercicis diferents i fórmules no treballades

El professor de la concertada també denuncia la situació. "Han canviat els tipus d'exercicis. Al de programació lineal demanaven dues variables, però en realitat se'n necessitaven tres", diu. També assenyala la facilitat del primer exercici, "tan fàcil que era estrany. Els resultats de l'examen seran nefastos", assegura.

El primer dels estudiants considera que "està bé voler innovar i fer pensar l'alumne, però si l'examen no es correspon amb el que s'ha fet a classe és un problema. Perquè en un moment de tanta tensió, en què ens jugam tant, no estam oberts a la innovació", assenyala. "He estat molt de temps a l'exercici de combinatòria, pensant si tenia les eines per fer-lo, ja que ni a classe ni a cap model hem vist res semblant. No hem fet cap programació similar", lamenta.

stats