Potenciar la conciliació laboral i enfortir l'Atenció Primària: el Pacte per la salut se signarà després de l'estiu
Els sis grups de treball, integrats per més de 250 professionals, presenten les seves conclusions
PalmaMesures de conciliació laboral i flexibilitat, modernització i enfortiment de l'Atenció Primària, situar el ciutadà al centre o erradicar l'estigmatització per motius de salut mental. Aquestes són algunes de les línies estratègiques i conclusions a les quals han arribat els sis grups de treball que integren el Pacte per la salut i que s'han treballat durant cinc mesos de feina i diàleg per part de més de 250 professionals. Amb aquestes propostes sobre la taula s'obre un període en què els participants puguin fer noves aportacions, modificacions o aclariments en relació amb altres línies estratègiques. El Pacte, si tot va bé, se signarà després de l'estiu.
El coordinador del Pacte per la Salut, Javier Ureña, ha destacat "el treball de les més de 250 persones entre professionals sanitaris, agents socials, associacions de pacients, col·legis professionals i societats científiques, que han treballat durant aquest temps per a donar forma a aquest projecte ambiciós que va néixer fa 6 mesos i que aconsegueixen els objectius marcats".
Enfocament transversal
Per la seva banda, la consellera de Salut, Manuela García, ha celebrat els avenços: "Crec que és un regal magnífic que ens podem donar perquè la salut és el primer i el sistema sanitari hem de cuidar-lo entre tots. Tenim un bon sistema sanitari, accessible, gratuït i de qualitat i perquè continuï sent així, hem de cuidar-lo", ha assenyalat.
Els grups de treball del Pacte per la salut han destacat les línies estratègiques assolides següents, en funció de la línia de treball:
- Línia 1: Reconeixement, fidelització, estabilització i captació dels professionals per fer front al dèficit de professionals sanitaris. Entre d'altres, s'ha destacat que calen mesures d'avaluació i retribució de l'acompliment, mesures de conciliació i flexibilitat, solucions al problema de l'habitatge o l'adaptació dels llocs de feina.
- Línia 2: Modernització i enfortiment de l'Atenció Primària i de la capacitat de resolució assistencial i de prevenció. Es destaca que cal garantir l'accessibilitat a la cartera de serveis, promoure la salut i fer prevenció de les malalties amb perspectiva comunitària, avançar en la integració i en la interoperabilitat, disposar de plantilles dimensionades, aconseguir infraestructures adequades i millorar tecnològicament.
- Línia 3: Abordatge de la cronicitat amb una atenció centrada en les persones i amb l'atenció social i sanitària integrades. En aquest grup s'han identificat tres àmbits d'actuació: pacient, família i comunitat; el model assistencial, i la informació clínica i la presa de decisions.
- Línia 4: Promoció de la salut, prevenció de la malaltia i foment d'hàbits de vida saludables. Aquesta línia estratègica preveu la formació en matèria de promoció de la salut i prevenció de la malaltia, la planificació estratègica, la millora de la participació en els programes de prevenció i situar el ciutadà al centre del sistema.
- Línia 5: Atenció als problemes de salut mental, potenciant la prevenció i l'atenció comunitària. Cal enfocar-se a promoure la millora de la coordinació de recursos, erradicar l'estigmatització per motius de salut mental, formar en l'àmbit del benestar emocional i la salut mental i potenciar la humanització.
- Línia 6: Increment de l'activitat programada i reducció dels temps d'espera per a les consultes amb l'especialista i les intervencions quirúrgiques. Les propostes acordades proposen estratègies conjuntes per a la gestió de la demanda i l'augment de l'oferta, així com una coordinació centralitzada de les llistes d'espera.