El PP Menorca estudia que els vehicles privats puguin tornar a zones protegides
La batlessa de Ciutadella planteja al Consell compatibilitzar l’accés de vehicles amb el transport públic la pròxima temporada a Macarella
MaóL’etern debat de la massificació turística a Menorca amenaça de viure nous capítols de discrepància i tensió, especialment després d’anunciar la batlessa de Ciutadella, Juana Mari Pons (PP), la intenció de plantejar al Consell de Menorca que es puguin compatibilitzar el vehicle privat i el bus públic per accedir a la platja de Macarella. Cal recordar que Pons governa en minoria el consistori de Ponent i podria perdre la batlia si les forces d’esquerres aparcassin les seves discrepàncies i presentassin una moció de censura. Legalment no és necessari un motiu de pes, però una decisió com aquesta podria desencadenar un conflicte polític.
De moment, el Consell de Menorca, governat també pel PP i una consellera de Vox, no ha volgut fer declaracions respecte de la idea de la batlessa de Ciutadella. De tota manera, l’ARA Balears ha pogut saber de fonts properes a la màxima institució insular que aquest debat s’abordarà aquest hivern i que per prendre la decisió “prevaldran els criteris dels tècnics”.
En aquests moments hi ha quatre zones de Menorca a les quals només es pot arribar amb transport públic. L’anterior govern progressista del Consell va entendre que per motius de seguretat i sobretot per evitar l’impacte mediambiental que suposava l’accés massiu de vehicles privats era necessària una regulació. També s’hi va percebre una densitat de turistes que dificultava el gaudi de les persones que cercaven una experiència vacacional positiva.
Així, les quatre línies de transport públic són el mitjà d’accés a la platja de Macarella, al cap de Favàritx, així com a l’observació de les postes de sol a Punta Nati (Ciutadella) i Cavalleria (es Mercadal). El bus a Macarella, que es va instaurar l’any 2018, ha aconseguit posar fi al caos de vehicles que generava el reclam de Macarella i Macarelleta. Aquest bus fa un total de 39 viatges cada dia, entre anades i vingudes.
El motiu que argumenta Juana Mari Pons per posar damunt la taula compatibilitzar l’accés de vehicles amb el bus és la falta d’aparcament a Ciutadella. “En agafar el bus a Macarella, molts turistes deixen el cotxe a la ciutat, circumstància que agreuja la manca de places d’aparcament”, diu. Pons afirma que enguany prioritza la neteja de les platges del terme municipal, però afirma que tractaran amb altres administracions el tema dels accessos “amb vista a la temporada següent”.
Aquesta idea del PP suposaria ampliar alguns trams del camí a Macarella, a partir de Sant Joan de Missa, un procés que s’assoliria amb expropiació. De fet, una de les propostes que planteja l’empresa concessionària del servei (Autocares Torres) és expropiar uns terrenys que permetin habilitar una zona d’aparcament dotada amb sanitaris.
El respecte per l’entorn
El grup polític que impulsà la regulació de l’accés de vehicles a zones d’elevat interès paisatgístic i mediambiental va ser Més per Menorca. El seu portaveu, Josep Juaneda, diu que el servei de transport públic “és un pilar fonamental per a la societat del futur, ja que permet ser més respectuós amb l’entorn”. També recorda que el servei a Macarella “funciona molt bé i ha estat exemple per aplicar a altres indrets”. El dirigent sobiranista entén que posar transport públic a espais vulnerables permet mantenir l’activitat humana sense malmetre el territori, especialment aquelles zones on s’ha superat la capacitat de càrrega.
Juaneda considera que el PP “vol posar els interessos econòmics d’uns pocs i la comoditat d’uns altres per damunt de la preservació de l’entorn que s’empra per vendre l’illa com a destinació”. I afegeix: “Seria un gran error i una irresponsabilitat voler tornar enrere en la gestió d’un espai com Macarella, no només perquè és un atemptat ecològic, sinó també perquè és un desastre per al turisme”. El portaveu de Més per Menorca fa referència a les qüestions de seguretat i defensa que “és imprescindible garantir-la. En cas d’accidents s’ha d’assegurar que els serveis d’emergències puguin accedir-hi”.
La proposta topa frontalment amb la idea que el GOB té del que ha de ser la gestió dels espais naturals per a un futur sostenible que també garanteixi una bona experiència turística. El responsable de l’Ordenació Territorial dels ecologistes, Miquel Camps, qualifica de “contrasentit” permetre l’accés de vehicles privats “després de molts anys de col·lapse diari, amb cotxes que aparcaven on no es podia, i de generar una experiència negativa per als turistes. Hauria de ser a l’inrevés i ordenar la massificació que pateixen altres espais a l’illa”.
L’entitat conservacionista no comparteix el canvi de rumb de les polítiques a les actuals institucions menorquines governades pel PP, amb decisions que consideren que es prenen “simplement perquè els anteriors gestors eren d’un altre color polític”. Miquel Camps adverteix que la pressió humana a Macarella i Macarelleta “està molt per damunt del que hauria de ser. De fet, hi ha fins a vuit vegades més gent de la que es va definir, cosa que provoca que els visitants es posin damunt les dunes o espais fràgils que poden degradar el nostre producte turístic”.
Per aquest motiu, el GOB demana reordenar la pressió humana en aquests espais i aposta per reduir les freqüències de transport públic: “S’hi du més gent de la que hi cap i això no té cap sentit”. Camps també posa el focus a la platja de Cala Mitjana (Ferreries), on es va habilitar un gran aparcament per donar servei a aquest arenal, així com el de Cala Galdana, del qual diu que “com és tan gros, la gent aparca i va a la platja esperant que hi hagi lloc. És una altra platja que ens estam carregant per no voler gestionar correctament”.