Els professors de Tecnologia, en peu de guerra contra els nous currículums
Educació proposa reduir-ne una hora setmanal de docència a segon d'ESO
![Estudiants de batxillerat a classe](https://static1.ara.cat/clip/ccaa4eb9-90ab-4515-85e4-0a8da7d71972_16-9-aspect-ratio_default_1007829.jpg)
![](https://static1.ara.cat/ara/public/file/2024/0509/09/jaume-cladera.png)
Els professors de Tecnologia ha mostrat el seu desacord amb la intenció de la Conselleria d’Educació de reduir una hora setmanal de classe a segon d’ESO. “Volem manifestar la sensació d’engany pel fet d’haver elaborat una proposta curricular sense haver estat informats en cap moment que aquesta incloïa una reducció horària de l’assignatura de Tecnologia a 2n d’ESO d’una hora. No es pot pretendre fer la mateixa feina amb un 33% menys de temps. I justament es fa a la base de l’assignatura i en el moment on es fomenta la vocació per les professions tècniques, com les Enginyeries, Arquitectura, Formació Professional.
“Una Conselleria que es vanagloria de reduir la dependència de les pantalles disminueix les hores d’una assignatura que treballa al taller de manera aplicada mentre crea una optativa anomenada Entorns Digitals i Multimèdia. No hi ha coherència ni consens en la proposta. Els docents també defensen l’assignatura”, opinen. “La Tecnologia és taller, molt més que pantalles i teclats. És disseny i construcció d’invents que solucionen problemes reals. L’alumnat resol tasques mentre explora, descobreix, experimenta, aplica i reflexiona sobre allò que fa", afegeixen.
Per altra banda, avisen de les conseqüències de restar-li hores: “Si hi ha menys formació tecnològica, inevitablement hi haurà menys enginyers i enginyeres. I això també suposarà un pas enrere en la lluita per la igualtat de gènere. Les nines necessiten models femenins en aquesta branca i un espai segur per desenvolupar les seves passions.
Des del teixit sindical, UGT ha defensat que la reducció d’una sessió setmanal afecta "greument" la formació de l’alumnat. “Aquesta matèria és clau per proporcionar coneixements en robòtica, electrònica i mecànica i contribueix a millorar els resultats acadèmics en matemàtiques aplicades i ciències a través de l’aprenentatge contextualitzat i pràctic”, ha dit el sindicat en un comunicat. Davant aquest escenari ha proposat mantenir les hores de Tecnologia, "evitant retallades que perjudiquin l’aplicació del currículum", desdoblar les sessions a 2n i 3r d’ESO per garantir la seguretat al taller i millorar l’atenció personalitzada i recuperar la sessió perduda a 3r d’ESO, "que limita el desenvolupament complet del currículum".
Els de Filosofia també estan molests
El contingut dels currículums tampoc ha agradat als professors de Filosofia. Un dels canvis que incorporen és que l’assignatura d'educació en Valors Cívics i Ètics perd una hora setmanal en favor de Matemàtiques, i passarà a tenir una sola sessió setmanal a partir del curs vinent.
En el seu bloc, l’Associació Filosòfica de les Illes Balears (AFIB) ha fet palès el seu malestar amb el canvi que afecta la seva àrea. “L’AFIB s'oposa totalment a aquesta reducció i presentarem una al·legació, que ha de tenir els màxims suports possibles, tant de professorat com d’associacions”, ha denunciat. L’Associació també fa una crida a iniciar accions “per fer veure a la Conselleria que és inadmissible desenvolupar qualsevol currículum en una sessió setmanal, i més encara, quan es tracta de l'única assignatura obligatòria en tota l’etapa educativa de Secundària en què els alumnes treballaran els valors ètics i cívics que necessiten com a ciutadans responsables".