El 5% dels docents illencs s'ha sumat a l'aturada contra la LOMLOE
Uns 200 professors han reclamat que s'ajorni l'aplicació de la nova llei durant una protesta davant el Parlament
PalmaEl 5% dels docents illencs ha secundat l'aturada als centres educatius convocada pels sindicats aquests dimarts entre les 12 h i les 14 h, segons ha informat la Conselleria d'Educació. Així, 690 professors —del total de 13.278 del cos docent als centres públics— han exercit el seu dret a vaga. D'aquests, el seguiment a les escoles ha estat de 168 docents (el 3% del total) i als IES, de 503 (el 8%).
D'altra banda, prop de 200 docents s'han manifestat aquest dimarts davant la seu del Parlament sota el lema 'Ja n'hi ha prou!' per mostrar la seva oposició a l'aplicació de la nova llei estatal d'educació, la LOMLOE, aquest curs. La Junta de Personal Docent no Universitari de Mallorca —que agrupa tots els sindicats educatius— ha convocat mobilitzacions a les quatre illes per demostrar el malestar per la precipitació amb què s'ha implementat la norma i reclamar el seu ajornament. A més, també han convocat una aturada entre les 12 i les 14 h als centres educatius, tant de Primària com de Secundària.
"Els centres no estan tranquils i estam molt indignats", ha dit la secretària de Personal Docent de la Junta, Catalina Bibiloni. Els sindicats han registrat una carta en el Parlament amb 13 reivindicacions. Entre elles, la reducció de les ràtios i de la burocràcia i un horari lectiu setmanal de 23 hores. A més, demanen formació per al professorat del Pla digital per al sistema educatiu, i la recuperació de l'estiu dels docents interins, entre d'altres.
Els principals sindicats, els claustres d'alguns instituts illencs i la federació de famílies es queixen d'haver començat el curs amb incertesa per la normativa. "No sabem com fer-ho, no tenim recursos, les ràtios estan sobredimensionades. La burocràcia fa que estiguem hores davant una base de dades en comptes d'atendre els alumnes. Les condicions sociolaborals no han millorat i tot això ja ens està cansant molt. Demanam una negociació real", ha afegit Bibiloni. De fet, el conseller d'Educació, Martí March, ha reconegut, tant dins del Parlament com quan ha sortit a parlar amb els manifestants, que li hauria agradat disposar de més temps per aplicar la LOMLOE amb més seguretat.
Així, la principal queixa és la manera en què s'ha començat a aplicar la LOMLOE: currículums definitius aprovats poc abans de començar el curs, criteris d'avaluació que s'han anat modificant fins aquesta setmana i sense que la formació hagi arribat a tots els docents. "Estam molt desanimats perquè hem de perdre temps a desxifrar l'aplicació de la llei", ha denunciat Maria Cloquell, docent a l'IES Son Pacs.
Pel que fa a l'aplicació, el punt més conflictiu és el nou sistema d'avaluació. Tot i que el departament de Martí March va publicar una nova resolució per simplificar-lo i flexibilitzar-lo, per als docents no és suficient. Joana Maria Tomàs, docent a l'IES Son Ferrer, hi coincideix: "Estam molt descontents perquè han ficat la llei amb calçador. No hi ha res planificat, les ràtios són de 30, i la lectura dels criteris d'avaluació és inassumible". Per a Santiago Mestre, professor de Secundària, és la gota que fa vessar el got: "La gent no ha tingut temps de preparar-se. Els que han fet la llei estan asseguts a la Conselleria i no tenen sensibilitat envers la gent que està dins les aules".
"A juliol tots els centres tenien clars els criteris"
March ha respost a les crítiques en seu parlamentària i ha assegurat que "les comprèn" però que "al juliol tots els centres tenien clars els criteris i en aquests moments feim formacions que arriben a 4.000 persones". "Això suposarà que l'aplicació real s'ha de fer de manera progressiva", ha afegit el conseller. A més, ha assenyalat que ja molts de centres aplicaven criteris LOMLOE. "Lamentam no haver tingut més temps per aplicar-ho, però estam d'acord amb la LOMLOE i l'aplicarem com ho fan totes les comunitats autònomes", ha conclòs.