Un protocol socioeducatiu per respondre a l'"auxili" dels centres de Son Gotleu
La Conselleria d'Educació i l'Ajuntament de Palma han signat aquest dimecres un compromís per tirar endavant les mesures sol·licitades per la comunitat educativa
PalmaQue les escoles tinguin els patis oberts perquè els infants puguin jugar en horari no lectiu, un informàtic comú per a tots els centres del barri o un punt d'atenció digital. Aquestes són algunes de les demandes que la comunitat educativa del barri de Son Gotleu ha fet arribar a les administracions competents i que aquest dimecres, finalment, s'han materialitzat en un pla educatiu d'entorn. El conseller d'Educació, Martí March, i el batle de Palma, José Hila, han signat avui dematí, a l'IES Josep Sureda i Blanes, el protocol general d'actuacions que respon a la "demanda d'auxili" –en paraules del director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni Morante– dels centres de la zona.
En línies generals, aquest Protocol General d'Actuació pretén impulsar la coordinació de les actuacions necessàries per donar una resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives dels infants, joves i famílies de la barriada de Son Gotleu. Ara bé, a la pràctica suposa un compromís i dona una empenta a aquelles demandes que ja havíen detectat. "Des de la Conselleria vàrem analitzar el que podíem fer des d'Educació, que bàsicament era aportar més recursos econòmics i de professorat, preferència a l'hora de participar en programes d'innovació i de suport o dotació d'altres professionals com un informàtic coordinador dels centres", ha declarat en aquest sentit Antoni Morante.
Així, el document formalitza un vincle entre les dues administracions per aconseguir prendre decisions de manera més coordinada. A més, amb la signatura del protocol, les parts han constituït una comissió mixta de treball, on podran recórrer per fer seguiment o acordar les mesures que consideri necessàries. Cal tenir en compte que també hi col·laboren la Comissió Educativa i la Plataforma d'Entitats i Serveis de Son Gotleu.
Amb tot, el document té una sèrie d'objectius principals: l'èxit acadèmic, social i personal de l'alumnat del barri; la millora de les condicions d'escolarització i la qualitat educativa; la millora de l'equitat i la participació en el marc d'una educació inclusiva per reduir les desigualtats; el foment dels espais de convivència i el compromís cívic i el sentiment de pertinença a la comunitat; la imbricació de l'educació formal i no formal per generar nous espais educatius; la potenciació del treball i l'aprenentatge en xarxa de tots els agents que operen en el territori i la sostenibilitat de les actuacions.
Dins i fora de l'escola
"Tota la feina que s'està fent a l'escola és important, però fora de l'escola ha de tenir una continuïtat", ha declarat per la seva banda el regidor d'Educació de Cort, Llorenç Carrió. A tall d'exemple de la feina que ja s'ha fet ha destacat que "s'han millorat els accessos als centres en horari d'entrada i sortida", gràcies a l'àrea de Seguretat Ciutadana i d'Emaya. Així, ha insistit que calen "projectes comunitaris per arribar allà on les famílies de vegades no arriben", la qual cosa consisteix, per exemple, a tenir "els patis oberts els horabaixes".