Proves d’accés per depurar els graus d’Educació
Prop de 600 estudiants hauran de fer exàmens específics, a banda de la Selectivitat, per cursar els estudis d’Infantil i Primària a la UIB
Palma“No haurien d’accedir a magisteri persones que solament ho trien perquè no han pogut entrar a la carrera que volien, o que els motivi tenir vacances a l’estiu”, defensa la presidenta de l’Associació de Directors i Directores d’Educació Infantil i Primària de Mallorca, Joana Maria Mas. Ella és una de les mestres que s’ha format per avaluar els candidats de les Proves d’admissió als graus d’Infantil i Primària (PAP) de la Universitat de les Illes Balears. Es tracta d’uns exàmens específics per entrar als estudis de mestre que els aspirants hauran d’aprovar, a banda de la Selectivitat.
És un filtre que ja es fa en una vintena d’universitats de l’Estat i que arriben per primera vegada a la UIB, amb l’objectiu de depurar els graus i que hi accedeixin aquells alumnes que realment tenen la vocació i les competències per desenvolupar aquesta professió. Un total de 589 alumnes s’hi han matriculat: el 81,9% dels quals són dones i el 19% són homes. A Mallorca s’hi han apuntat 509 persones; a Menorca, 41; i a les Pitiüses, 39. Aquest dissabte se’n farà la prova escrita i el 29 i 30 de juny, l’oral. Aquesta darrera és la més innovadora: la universitat illenca serà l’única pública d’Espanya que la implementa.
L’examen escrit constarà de dues parts: en la primera s’avaluaran les competències comunicatives i l’enraonament crític dels aspirants, i en la segona, les competències en lògica i matemàtica. Pel que fa a la fase oral, els estudiants hauran de fer una videopresentació en què hauran de presentar-se i explicar què els caracteritza, per què trien els estudis per ser mestre i què creuen que n’aprendran. Per últim, en una entrevista grupal hauran de debatre sobre un tema d’actualitat en l’àmbit de l’educació i serà conduïda per un professor de la UIB i un mestre d’escola. És per a aquesta avaluació que s’està formant mestres en exercici com Joana Maria Mas, que és directora del CEIP Ses Rotes Velles de Santa Ponça.
Competències per a l’escola d’avui
Mas veu aquestes proves “fonamentals”, perquè “les notes d’accés els darrers anys han estat baixíssimes i ha entrat un munt de gent que volia fer una altra cosa”. Assegura que, al final, “tots acabam patint aquests perfils a l’escola”. A més, cada vegada més centres treballen amb pedagogies que treuen pes a l’aspecte memorístic i fomenten l’experimentació, els projectes transversals i les competències per a la vida. És davant aquests reptes que “encara és més important tenir professionals amb estratègies per atendre els alumnes no només des del coneixement, sinó altres necessitats”, apunta Mas. I anomena aspectes com les estratègies socials, una bona salut mental “per no bolcar les motxilles emocionals a l’aula”, la predisposició a treballar en grup i els valors inclusius per respondre en “aules cada vegada més diverses”.
Inés Mójer és mestra d’Infantil al CEIP Verge de Lluc de Palma i també s’està formant per avaluar en les proves orals. Subratlla la “gran responsabilitat que suposa, perquè no avaluam practicants que estan a segon o tercer de carrera, sinó alumnes de Batxillerat”. Amb tot, defensa que “no tothom està preparat per ser mestre” i que és cabdal tenir professionals, “perquè no pot ser que la felicitat del teu fill a l’escola depengui de si t’ha tocat o no un bon mestre”. “No ha de ser un privilegi, ha de ser un dret”, afegeix. Mójer recorda que l’escola no només és un lloc d’instrucció, sinó “un escenari on es mesclen realitats, vivències i emocions que la mestra ha d’acompanyar amb la seva presència, comunicació i des d’un equilibri emocional”. D’altra banda, defensa que també s’hauria de fer una avaluació dels mestres que ja fan feina perquè “són un model, tant cap als infants com cap als practicants”.
Cal recordar que les PAP s’havien de fer l’any passat, però la pandèmia causà que es posposassin. És una de les accions que recull el Pacte per l’Educació aprovat pel Consell Escolar el 2017. El text ja instava a “millorar els criteris de selecció per incorporar persones més predisposades i competents per dur endavant una bona tasca educativa”.