Queixes i lloances amb els nous horaris de tren i metro de Mallorca en els primers dies: "Que el tren acabi a les 22.20 h és insuficient"
El comitè d'empresa de SFM demana que es reforci la plantilla davant del creixement d'horaris


PalmaEls nous horaris de tren i metro a Mallorca han estat rebuts amb satisfacció per part dels usuaris, encara que continuïn considerant-los insuficients. Aquest divendres les primeres hores del servei de tren s'han vist afectades per incidències informàtiques i retards que s'han solucionat a mesura que passava el matí. Per la seva banda, el comitè d'empresa de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) demana que es reforci la plantilla davant dels nous horaris, ja que considera que s'està fent sense "un pla realista per reforçar la plantilla".
Aquest divendres, els primers trens des d'Inca a Palma anaven més esponjats a causa de l'augment de freqüències, però en segons quins trajectes alguns passatgers s'han hagut de quedar drets. "Normalment, en aquest tren (el de les 07.59 h), quan puges a Inca, el comboi ve de Palma i tots els usuaris se solen poder asseure; avui ja n'hi ha molts que s'han quedat drets", deia una usuària. Una altra comentava que la gent anava més estreta perquè "han tret un vagó per als nous trens, han despullat un sant per vestir-ne un altre".
Per part seva, el president de l'Associació d'Usuaris del Tren, Guillem Ramis, ha explicat que, a més dels retards, hi ha hagut una pana en el sistema informàtic que ha provocat diverses incidències. Des de SFM han informat en una piulada a les 8.54 h que ja s'havia recuperat la normalitat en la circulació i que ja s'havia solucionat la incidència en el sistema d'informació a l'usuari. Respecte a això, diversos usuaris s'han queixat de la manera com l'empresa ferroviària comunica les incidències: "No és un tuit que han de pujar, és per megafonia". "Sempre és el mateix, informació 0. La megafonia com si no existís, i si telefones a la TIB, ningú sap res", deia un altre.
Tot i això, els usuaris veuen els canvis com a positius, encara que consideren que cal continuar millorant. "Que el tren finalitzi a les 22.20 h és insuficient. Per a la gent que acaba el torn de feina a les 22 h, sigui des de Son Espases o Son Castelló, o pels d'hostaleria, per exemple, és impossible agafar-lo", diu Ramis, que també vol més freqüències al matí.
El comitè d'empresa de SFM considera que la plantilla enfronta una "situació crítica" perquè "s'han eliminat llocs en àrees essencials, s'han reduït dipòsits necessaris per a l'operativa diària i es recorre sistemàticament a hores extres per suplir la manca de personal". Consideren també que "les exigües incorporacions amb prou feines van donar per reposar el personal que ja va ser baixa i és sens dubte insuficient per a la càrrega de treball actual". Tal com expliquen, a aquesta precarització laboral s'hi afegeix l'envelliment de la plantilla. "En els tres anys vinents, per posar un exemple, més d'una vintena de maquinistes arribaran a l'edat de jubilació, sense que hi hagi un pla de relleu generacional", lamenten.
Per això, el comitè reclama al Govern balear que deixi de "prioritzar l'autobombo, l'enginyeria de subcontractes i els beneficis a tercers, i centri els seus esforços en el que és essencial" que és, segons consideren, "garantir la sostenibilitat del ferrocarril a Mallorca, amb i per a les persones que ho fan possible".