Queixes al nou BiciPalma perquè discrimina els residents de la Part Forana
Per ara, l'accés al servei de bicicletes municipals està limitat a les persones empadronades a Palma, però l'Ajuntament preveu ampliar-ne els perfils més endavant
Palma"Ha estat una gran decepció. Tots els d'altres municipis hi podíem accedir abans. En lloc d'avançar, anam cap enrere...". Aquesta és una de les múltiples queixes que ha rebut el nou BiciPalma a través del compte d'Instagram de l'Ajuntament de Palma. Entre les novetats –a banda de triplicar les bicicletes i les estacions– també s'inclouen les restriccions a l'hora d'accedir al servei: mentre que abans qualsevol persona resident a Mallorca podia ser usuària de BiciPalma, ara el Consistori ha introduït com a requisit indispensable el fet d'estar empadronat a Ciutat. Així, en queden excloses totes les persones residents de la resta de l'illa, és a dir, tota la Part Forana.
Davant els nombrosos comentaris rebuts a través de les xarxes socials, l'Ajuntament ja ha contestat a alguns d'aquests usuaris que reclamen canvis en aquest sentit. "No hi ha cap manera perquè els no empadronats a Palma puguin fer servir BiciPalma? N'hi ha que viuen a Ciutat, però que són d'un poble", denuncia una jove. Però la resposta del compte oficial de Cort no aclareix si aquesta opció arribarà aviat: "Actualment només poden ser els empadronats a Palma. La intenció és obrir-ho a altres perfils més endavant", contesten.
Davant això, una altra usuària recrimina que "hauria de ser simultani això d'ampliar a nous usuaris i ampliar el servei". En la mateixa línia, altres persones es queixen d'aquesta limitació, que tampoc no té en compte si es té o no targeta ciutadana: "És una vergonya que els no empadronats que n'érem usuaris gràcies a tenir targeta ciutadana ara ja no ho puguem ser. Voleu una ciutat més sostenible o no?".
'Sine die'
Si bé fonts de la Regidoria de Mobilitat, de la qual depèn l'empresa municipal SMAP (Servei Municipal d'Aparcaments i Projectes) que ara gestiona BiciPalma, reconeixen que han rebut comentaris en aquest sentit, defensen que tampoc ha estat "una allau". Sobre l'opció d'ampliar els perfils que poden ser usuaris del servei, insisteixen que "no hi ha data" i que "des d'un primer moment sempre s'ha explicat que és només per a residents de Palma". Cal tenir en compte que existeixen iniciatives similars, com ara el Bicing de Barcelona, on no existeix l'obligació d'estar empadronat a la ciutat per fer servir la xarxa de bicicletes públiques municipals.
Així mateix, s'ha de recordar que el nou BiciPalma ha estat possible gràcies al finançament dels fons de la Unió Europea Next, que han permès triplicar el nombre d'estacions i de bicicletes. Amb una inversió de 2.991.220 euros, Cort ha aconseguit que aquest servei arribi a 20 barris més de Ciutat i estigui present més enllà de la via de cintura. En total, s'han de posar en funcionament un total de 930 bicicletes, 270 de les quals són elèctriques i 660, mecàniques.