Educació
Societat07/12/2024

Quins problemes de matemàtiques saben resoldre els alumnes catalans de 4t de primària?

El 40% dels estudiants té un nivell baix o molt baix

BarcelonaAquest dimecres vam conèixer que Catalunya torna a situar-se a la cua d'Europa i de l'Estat pel que fa al nivell matemàtic dels alumnes. El que ja es va posar sobre la taula fa un any amb les proves PISA dels alumnes de secundària ara es confirma amb el resultat de les proves TIMSS a primària. En aquests últims exàmens organitzats per l'Associació Internacional per l'Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) els alumnes catalans que feien 4t de primària l'any 2023 van obtenir de mitjana 489 punts. Són cinc punts menys que els que van obtenir en l’informe del 2019 i una desena menys que a les mateixes proves del 2015.

Per fer-se una idea del nivell matemàtic dels alumnes catalans que aquest curs ja fan 6è de primària, cal tenir en compte que la mitjana del conjunt d'Espanya en aquestes proves se situa en els 498 punts, però la de la Unió Europea s'enfila fins als 514 i la del conjunt de països de l'OCDE escala fins als 525.

Distribució de l’alumnat català de 4t de primària en els nivells de rendiment en matemàtiques
En percentatge

L'estudi classifica els alumnes en un nivell de rendiment molt baix (menys de 400 punts), baix (de 400 a 475), intermedi (de 475 a 550), alt (de 550 a 625) o avançat (més de 625 punts). L'informe fet públic aquest dimecres també mostra exemples dels exercicis que els alumnes han de resoldre per tal de decidir en quina franja se situen, així com quins coneixements se suposa que domina un estudiant en funció del nivell que se li adjudica.

Cargando
No hay anuncios

Nivell intermedi: de 475 a 549 punts

[La resposta del problema de nivell intermedi és 10 peixos blaus, 6 peixos vermells i 11 peixos grocs]

Si es fa una mitjana de les puntuacions de tots els alumnes que s'han examinat Catalunya, el conjunt de l'alumnat d'aquest curs se situaria en aquesta franja, amb 489 punts. En concret, dels 980 alumnes catalans que van fer la prova el 37,6% dels estudiants té un nivell intermedi de matemàtiques. Segons l'Associació Internacional per l'Avaluació del Rendiment Educatiu, els alumnes que assoleixen aquest nivell són capaços de demostrar els seus coneixements matemàtics en situacions senzilles i relacionar representacions. També poden realitzar càlculs amb nombres de tres xifres a diverses situacions i són capaços de sumar i ordenar decimals senzills, així com mesurar distàncies en línia recta i descriure figures tridimensionals. A més, són capaços d'utilitzar dades de múltiples fonts per relacionar representacions.

Cargando
No hay anuncios

Nivell alt: de 550 a 624 punts

[La resposta del problema de nivell alt és (B) major que un angle recte, (C) menor que un angle recte, (D) major que un angle recte i (E) angle recte]

A Catalunya un 17,5% dels alumnes de 9 anys tenen aquest nivell. A l'informe TIMSS s'estipula que els alumnes de nivell alt són capaços de relacionar conceptes o representacions en contextos amplis i poden aplicar el coneixement que tenen sobre les propietats dels nombres naturals per justificar una solució. A més, demostren comprensió de la recta numèrica, els múltiples, els divisors, l'arrodoniment de números i les operacions amb fraccions i decimals. També poden resoldre tasques de mesura en nombrosos contextos i relacionar figures bidimensionals amb figures tridimensionals i demostren una comprensió bàsica dels angles. Així mateix, els estudiants poden interpretar diferents representacions de dades i saben representar dades en gràfics variats.

Cargando
No hay anuncios

Nivell avançat: 625 punts o més

[La resposta del problema de nivell avançat és la D: (40 ÷8) + (10÷2)]

A Catalunya només un 3,1% dels alumnes de 4t de primària assoleix aquest nivell. Segons els càlculs de l'IEA, aquests estudiants són capaços de seleccionar i relacionar informació per aplicar les operacions adequades en la resolució de problemes. Poden interpretar els resultats dels càlculs en contextos de resolució de problemes, diferents expressions i patrons, i relacionar fraccions i decimals.

Cargando
No hay anuncios

A més, saben valorar i relacionar mesures, aplicar coneixements sobre figures bidimensionals i tridimensionals, identificar propietats senzilles de rectes i angles i mostrar una comprensió bàsica de la superfície i el perímetre de figures senzilles. A més, els estudiants poden interpretar dades i prendre decisions respecte a aquesta informació en nombrosos contextos.

El 40% en un nivell baix o molt baix

L'informe TIMSS no dona exemples de quins exercicis saben resoldre els alumnes que tenen un nivell baix (de 400 a 474 punts) o molt baix (menys de 400 punts). En el cas de Catalunya, un 29,9% dels estudiants té un nivell baix i fins a un 11,9% té un nivell molt baix.

L'estudi apunta que els que se situen en un nivell baix mostren una comprensió matemàtica bàsica: poden sumar i restar nombres naturals de fins a tres xifres, multiplicar i dividir nombres d'una xifra i resoldre problemes senzills. Així mateix, són capaços d'aplicar idees bàsiques de mesura i de les propietats de les figures geomètriques bàsiques, llegir dades de diferents representacions i completar gràfics de barres senzills.

Cargando
No hay anuncios

En canvi, pel que fa als alumnes de nivell molt baix, l'informe es limita a dir que "no són capaços de fer les tasques del nivell baix".