El quiosc Alaska tal com el coneixem té els dies comptats
La reforma que Cort vol fer a la plaça del Mercat pretén llevar l'actual infraestructura del quiosc, que té la concessió caducada des del 2007 i que la propietat continua explotant a canvi de pagar cànon mensual a l'Ajuntament
Palma"Tot", s'avança a contestar, assegut a un racó de la barra, un dels clients habituals del quiosc Alaska de Palma a la pregunta de què voldrien conservar de l'actual establiment, davant la intenció de Cort de renovar-ne les instal·lacions. El dubte, però, va adreçat a un dels responsables de l'hamburgueseria, que evita com pot fer qualsevol declaració. "No sabem res del projecte que volen fer. Ens assabentam de tot a través dels mitjans. Ens agradaria conservar-lo i continuar amb el negoci", arriba a contestar l'home de darrere la barra.
A l'hamburgueseria ja històrica de la plaça del Mercat sembla que encara no ha arribat el que a Cort ja tenen ben clar: que el quiosc tal com el coneixem té els dies comptats. El regidor d'Urbanisme, Óscar Fidalgo, així ho ha manifestat aquest dimarts en la roda de premsa posterior a la Comissió del Centre Històric, on havien de debatre el projecte de reforma de la plaça del Mercat, iniciat per l'anterior mandat del Pacte.
El motiu ha estat, segons Fidalgo, que, abans de tractar el projecte a la comissió, volen refer-lo afegint-hi algunes modificacions. El que sí que ha pogut avançar, però, és que el quiosc haurà de tenir unes instal·lacions diferents de les actuals, adaptades a la normativa i les exigències d'accessibilitat vigents. "El quiosc Alaska no serà l'actual, sinó un altre de nou. La infraestructura patirà canvis", ha detallat l'edil, qui –per altra banda– considera necessàries les modificacions per adaptar-se estèticament a "una plaça nova".
Així, no tenen assegurat un futur cap dels elements d'aquesta reforma del quiosc, que data de prop dels anys setanta i es caracteritza per la combinació de tipografies –Brush Script, ITC Bauhaus i Falcon Pro, especifica @rotuilla–, els cartells lluminosos i la presència d'acer inoxidable, protagonista sobretot a la barra que l'envolta. Si bé la intenció del Consistori és fer tabula rasa, cal recordar quina ha estat la reacció popular a qualsevol atac a l'hamburgueseria.
Valor sentimental i patrimoni gràfic
'Salvem l'Alaska' va ser l'eslògan que, el 2014 i a través de les xarxes socials, va fer recular el batle Mateu Isern en el seu intent de posar fil a l'agulla a les deficiències del quiosc i que amenaçava de fer-lo desaparèixer. Més tard, els vuit anys del govern del PSOE, MÉS i Unides Podem no van ser suficients per determinar què passaria amb l'hamburgueseria i en van deixar e futur subjecte al projecte de reforma de la plaça del Mercat, que a hores d'ara encara no està enllestit.
"Ningú no s'ha atrevit a tocar l'Alaska fins ara", adverteix el dissenyador gràfic i activista del patrimoni gràfic Toni Sorell, qui també està al darrere dels comptes d'Instagram @Rotuilla i @Arquiilla. "És un tema molt sensible, no es tracta només de rètols, sinó que té un valor simbòlic i emocional", continua Sorell, en referència a les "tres generacions que han fet una hamburguesa i unes canyes" allà mateix.
Per això, tant en aquest cas com en molts altres, una de les seves reivindicacions principals és la creació d'una protecció jurídica que permeti conservar el patrimoni gràfic, així com es fa amb altres elements. "Si no protegim aquests elements que donen caràcter, acabarem tenint unes ciutats massa netes, massa ordenades i sense identitat", lamenta. I, ara, una nova amenaça de perdre l'Alaska torna a posar això damunt la taula. En aquest cas, i tot i que no és arquitecte, Sorell apunta a "una bona restauració" com a mesura per conservar l'actual quiosc i fer-ne "una ampliació", per complir amb els requisits de seguretat i accessibilitat que es demanen, perquè "no es pot arrasar: després no seria el mateix".
A banda de l'emocional, l'Alaska té un valor històric. El dissenyador gràfic recorda que on s'ubica actualment ja "hi havia, fa 100 anys, un home que venia gelats" amb un carretó. En una publicació dedicada enterament a aquest establiment, Sorell explica que va obrir el 1936 i que durant un temps va rebre el nom de Bar Real, però que finalment va recuperar el nom original, Alaska. Tal com assenyala també, "estranyament, no apareix al catàleg d'establiments emblemàtics de l'Ajuntament de Palma", tot i que això tampoc en garantiria la conservació.
La continuïtat de l'actual propietat, en perill
Més enllà de les infraestructures, i pel que fa al negoci, la concessió del quiosc –que atorga el Consistori– va caducar el 2007 i des d'aleshores la propietat paga un cànon mensual d'uns 8.000 euros. Sobre la intenció de renovar la concessió, l'actual regidora de Govern Interior, Mercedes Celeste, no preveu cap canvi al respecte, de manera que es preveu mantenir el mateix funcionament que els darrers 16 anys.
Sobre aquesta qüestió, la portaveu d'ARCA, Àngels Fermoselle, adverteix d'un altre risc: "La concessió ja ha caducat, de manera que el [nou quiosc] que es posi ha de tornar a sortir a concurs", recorda. Quant al seu possible valor patrimonial –almenys, gràfic– Fermoselle assegura que ARCA encara no ho ha analitzat, però que preveu aprofundir en aquest tema, dels quioscos de Palma en general, en una tertúlia que tenen prevista per a aquest novembre.