Massificació

A la recerca d’un model per limitar els cotxes a Mallorca: Formentera o Formentor?

El Consell s’inclina més per aplicar restriccions a punts específics, on la saturació és molt elevada, però no descarta que se’n posin a tota l’illa

L’entrada a Sóller, plena de cotxes, un dia qualsevol de la temporada turística.
30/03/2024
4 min

PalmaEl debat entorn de la massificació turística s’ha imposat de tal manera a la societat de les Balears que ni tan sols els partits de la dreta, tradicionalment desenvolupistes, el poden eludir. El Govern del PP parla de “gestionar l’èxit” per evitar pics de saturació humana, tot i que no ha detallat encara quines implicacions tindria aquesta gestió. I els consells d’Eivissa i Mallorca, ambdós també amb els populars al capdavant, posen sobre la taula la possibilitat de limitar l’entrada de cotxes a aquestes illes. En el cas de Mallorca, la institució insular està a l’espera d’un estudi de càrrega de les carreteres per decidir quin model aplica: o limita a tota l’illa l’entrada de vehicles durant la temporada alta, com fa Formentera, o es regulen els punts més saturats de vehicles durant els mesos de més afluència, com a Formentor, on no es pot accedir amb vehicle particular de l’1 de juny al 30 de setembre.

“L’estudi de càrrega ens ha de dir quines són les carreteres i els punts amb més saturació, i ha d’aportar solucions”, explica el conseller insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, qui xifra en un 7% o un 8% els punts de la xarxa viària de Mallorca amb problemes de saturació. Rubio també assenyala que “els tirs van més a cercar una solució per a cadascun dels punts problemàtics que a posar en marxa una mesura global, a tota l’illa”. Però encara “no es pot descartar que es plantegi limitar l’entrada de cotxes en una època determinada”. Rubio recorda que Formentera “ha iniciat un camí i ha establert un procediment”. “En prenem nota. Hi tenim la mirada posada. Però ells varen fer l’estudi de càrrega abans que nosaltres”, afegeix. 

Les xifres de la saturació

Segons l’Ibestat, a Mallorca hi havia un parc de 584.000 cotxes el 2023, als quals cal afegir els aproximadament 80.000 de lloguer que varen circular per les carreteres de l’illa durant la temporada alta –dades de l’Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles (AEVAB). Així, els cotxes de turistes i els residents formen part del mapa de la saturació a Mallorca, amb densitats de circulació de més de 175.000 vehicles al dia a punts de la via de cintura de Palma i de més 10.000 a llocs tan delicats ambientalment com la serra de Tramuntana. 

“És necessari prendre mesures amb tota la saturació que hi ha”, assenyala el president d’AEVAB, Ramon Reus, qui també retreu als polítics manca d’empenta per tirar endavant limitacions. “Hi estan d’acord, però de vegades no s’hi atreveixen”, diu. Ara bé, Reus adverteix que les grans companyies de lloguer no donen cap suport a aquest posicionament favorable a alguna classe de limitació. “No els importa res. Les grosses no miren prim i ni tan sols paguen els impostos aquí, com sí que fan les petites. Una empresa amb 15.000 cotxes dirà que no li interessa”, afegeix.

Això sí, un dels punts que reclama la patronal és que les mesures que s’apliquin siguin consensuades. “S’ha de fer un sistema amb què tothom estigui d’acord”, diu, a més d’assegurar que els petits i mitjans empresaris estan“disposats a arribar a acords”. 

L’estudi de càrrega és l’eina indispensable per aplicar restriccions als cotxes, ja siguin en general o d’accés a determinades zones. L’expert en mobilitat i director de l’organització Mob Mallorca (MoMa), Andrés Seguí, recorda que ja fa anys que les entitats el reclamen. “Les limitacions a determinades zones són útils, sobretot en el cas de les que tenen molt d’impacte durant la temporada alta, com el Parc Natural de Llevant, es Trenc, i Sant Elm, entre d’altres”, explica. Però també adverteix que no servirà de molt aplicar restriccions per zones si no se n’apliquen també a l’entrada de cotxes de lloguer a l’illa, perquè llavors “se saturarien altres parts de Mallorca”. I tot això implica una tercera mesura: la millora del transport públic. “Si vols arreglar el problema de la saturació, has de començar pel transport públic, perquè tenim una xarxa molt centralista que fa perdre temps i no arriba a moltes bandes.Tot va de la mà”, comenta.

“No hi ha mesures específiques que ho arreglin tot”, assenyala la doctora en Geografia Joana Maria Seguí, directora de l’Observatori Interdisciplinari de Mobilitat de les Illes Balears, qui també argumenta que les limitacions s’han d’acompanyar d’una millora de la xarxa de transport públic. “S’han posat límits als creuers, però no als aeroports. La gent continuarà venint i el turista s’ha de moure com als països d’origen”, apunta.

Eivissa, rere la petja de Formentera

La petita de les illes Pitiüses limita l’entrada de vehicles des de juliol de 2019. Aquell any, el màxim de vehicles que podia circular per l’illa en temporada alta va ser de 12.450, una xifra que enguany s’ha reduït a 10.458. Després de l’èxit d’aquesta mesura a Formentera, ara és el Consell d’Eivissa qui prepara una proposició de llei per limitar l’accés de vehicles –el Govern ha descartat regular aquest tema a escala autonòmica, i cada consell insular elabora la seva norma, que s’ha de votar al Parlament. 

Cal tenir en compte que el nombre de vehicles que entren cada any a Eivissa s’ha quadruplicat entre 2011 i 2022, i ha passat de 51.000 a 206.960, segons les dades que el Consell aporta en la proposició –encara ha d’incorporar al·legacions després del període d’exposició pública. Aquesta iniciativa combina la limitació de vehicles a l’illa, un sostre de cotxes de lloguer en circulació i l’accés restringit a determinats espais, així com el foment del transport públic, les vies verdes i les bicicletes. I tot perquè “les administracions públiques han de vetllar per la sostenibilitat mediambiental i socioeconòmica de l’illa”, segons remarca l’article 1.

stats