A la recerca de noves fórmules per al futur de Mallorca: l'habitatge i el territori, a debat
Membres de partits autonòmics, insulars i de Palma es banyen en matèries, com ara mobilitat i recursos, en un debat organitzat per Joves Arquitectes
PalmaExisteixen tantes fórmules per desencallar el futur de Mallorca com colors, en aquest cas polítics. Limitar el preu del lloguer o impulsar incentius fiscals, ampliar la parcel·la mínima per edificar en rústic o permetre l'activitat turística a les finques de la Serra, més pàrquings dissuasius o més línies de transport públic, plaques solars: on? Membres de PSOE, MÉS per Mallorca, Unides Podem, Partit Popular, Ciutadans i El Pi –a escala autonòmica, insular i de Palma– han debatut sobre aquests i altres temes en quatre eixos: habitatge, territori, mobilitat i recursos, en una taula rodona organitzada pels Joves Arquitectes de Mallorca.
En dos minuts que han quedat curts per a tots, els participants s'han hagut de banyar en aquestes quatre matèries, tot i que uns amb més profunditat que altres, i després endinsar-se en un debat que ha permès obrir fronts en clau electoral entre ells. Els protagonistes del debat han estat Lluís Apesteguia, candidat de MÉS per Mallorca a la presidència del Govern; Toni Salas, candidat d'El Pi; Catalina Cladera, presidenta del Consell de Mallorca; Ivan Sevillano, conseller de Mobilitat del Consell de Mallorca; Sebastià Sagreras, portaveu de la campanya electoral del Partit Popular, i Eva Pomar, regidora i candidata a la batlia de Palma per Ciutadans.
Si bé les posicions estaven marcades en la majoria dels casos i partits, el paper d'El Pi ha estat el més clau, sobretot pel presumpte poder decisiu que li atorguen algunes enquestes amb vista a les eleccions del 28 de maig. "He interpretat que era a l'esquerra de la taula", ha deixat anar Salas quan el moderador ha indicat que començarien el torn de paraula per l'esquerra. Més tard, ha insistit en aquest suposat posicionament equidistant, advertit que "és complicat això de ser de centre". Així i tot, les seves propostes i posicions han estat, en molts de casos, més properes a les del PP i Cs que dels partits del Pacte.
Habitatge
Aquest ha estat el cas d'una de les iniciatives que ha presentat en el primer bloc, el d'habitatge, quan ha insistit que calen mesures per "desocupar en 48 hores" els habitatges que es trobin en aquesta situació o per "reconvertir locals obsolets en habitatges" i "per alliberar habitatge que no estigui al mercat". En aquest sentit, ha insistit que no està en contra de "limitar els preus del lloguer o de compra, però sempre en "col·laboració publicoprivada".
Per la seva banda, Sagreras ha insistit que és necessari "créixer en altura, dividir les cases grans als pobles i eliminar l'impost de transmissions patrimonials als menors de 30 anys", si es vol desembossar el problema de l'habitatge a Mallorca. El popular ha retret als partits del Pacte que ha estat durant aquests vuit anys que "més ha augmentat el preu de l'habitatge".
Per al·lusions, Cladera ha assenyalat que "aquests vuit anys s'ha fet com mai política de l'habitatge en aquesta comunitat autònoma", i ha recordat que durant el mandat del PP "ni tan sols existia la Conselleria d'Habitatge". "Estam com estam perquè no van fer res", ha retret la socialista. Així mateix, la presidenta insular ha proposat "augmentar el pressupost en habitatge, destinar-hi l'impost turístic, intensificar la inspecció del lloguer turístic, general sòl per crear habitatge públic i destinar 40 milions d'euros a col·lectius vulnerables" per fer front a aquestes despeses.
El candidat de MÉS per Mallorca al Govern ha fet autocrítica d'aquesta legislatura i ha reconegut que cal "incrementar l'habitatge de protecció oficial" perquè "l'Administració no és prou ràpida". A diferència d'Ivan Sevillano (Unides Podem), s'ha mostrat escèptic amb la nova eina estatal per regular els preus, la llei d'habitatge: "No ens permetrà tantes coses, més enllà de declarar Mallorca illa tensada, la qual cosa només farà que els preus no siguin més cars, però es mantindran com fins ara. Necessitam ser més valents". Segons Apesteguia, una de les claus és "regular l'adquisició d'habitatge per a no residents", i més ara que "la Unió Europea ens ha donat la raó".
Territori
En matèria de territori, un dels debats més avivats ha estat el de la parcel·la mínima de construcció en rústic, que ara com ara es manté en dues quarterades. Davant aquesta qüestió, Cladera ha advertit que cada vegada que es fa un rumor sobre això arriba "una allau de peticions" i que fer anuncis sobre això és contraproduent. En tot cas, el membre de MÉS per Mallorca ha advertit que la seva intenció no és incrementar la parcel·la mínima, atès que l'edificabilitat ha de dependre "del tipus de sòl, i no de la quantitat de territori".
En una línia diferent, Sevillano ha destacat la proposta que ja va fer el seu partit d'impulsar "una moratòria per posar ordre en el sòl i evitar aquest efecte crida". Això, segons el de la formació lila, permet saber si "cal protegir el sòl per complet i prohibir la construcció en certs usos". Davant això, Eva Pomar ha recordat que "els mallorquins també tenen cases en sòl rústic, a les quals cal donar sortida" i que, per això, augmentar la parcel·la mínima dona "inseguretat jurídica" als propietaris. En canvi, la preocupació de Toni Salas és la "injustícia que a la serra de Tramuntana es denegui qualsevol activitat turística, i que les famílies estiguin obligades a vendre les finques, que només suposen una rèmora de manteniment".
Mobilitat
En matèria de mobilitat, les propostes i denúncies del representant del PP s'han centrat en l'ús del vehicle privat, per al qual reclama "més pàrquings dissuasius". Així mateix, tant Sagreras com Pomar s'han mostrat a favor de mantenir la gratuïtat del transport públic, però no a qualsevol preu: sempre que sigui l'Estat qui ho sufragui i que no es perdin ajudes a col·lectius vulnerables.
Cladera, pel seu costat, ha fet una afirmació taxant: "Hem fet una autopista Llucmajor-Campos, i continuam tenint embossos". Amb aquest reconeixement, la presidenta del Consell ha volgut subratllar que la solució al problema de saturació no és fer més carreteres, sinó fomentar el transport públic. Una vegada més, en aquesta qüestió Salas s'ha mostrat crític amb el Govern del Pacte: "No ens agrada que el Tren de Llevant travessi Manacor", ha indicat. En contraposició, proposa "ampliar la xarxa de metro", "limitar l'entrada de cotxes de lloguer" i intensificar "les connexions entre pobles".
Recursos
Finalment, en paraules de Sagreras, "en tema de transició energètica i renovables hi ha acord pràcticament en tot". Així ha conclòs el portaveu del PP el bloc en matèria de recursos. En aquest cas, el debat no ha estat tant en el què, sinó en el com: les plaques solars. Sevillano s'ha decantat, en aquest punt, per "instal·lar pèrgoles sobre les carreteres", mentre que Pomar ha advertit que caldrà posar "paques en sòl rústic". "No podem limitar opcions, és una realitat", ha argumentat. A diferència d'aquests, Sales ha afirmat que una de les solucions a la sobirania energètica seria posar "parcs eòlics a la mar". Quant a la presidenta insular, la seva posició ha estat més ambivalent. S'ha mostrat a favor dels parcs fotovoltaics, però "més petits i separats, que combinin usos agraris i ramaders, per tal de no sacrificar-los", així com "fomentar les petites plantes d'autoconsum".