Reduir les hores de lliure disposició minvarà el suport als alumnes vulnerables

Educació planteja rebaixar a un terç el temps que les escoles de Primària tenen per distribuir-lo de manera autònoma, en funció de les seves necessitats

La majoria dels centres no fan feina amb assignatures independents, sinó que tracten sabers bàsics i competencials en activitats àmplies i transversals.
3 min
1
Regala aquest article

PalmaLa proposta de la Conselleria d’Educació de reduir les hores de lliure disposició dels centres de Primària i assignar-les a matèries troncals genera controvèrsia. “Creure que augmentar les hores suposarà una millora dels resultats acadèmics és una idea errònia, que respon més a la tradició de maçolar l’alumnat, que no a la de millorar l’educació”, opina Mònica Martín, docent al CEIPIESO Pintor Joan Miró de Palma. Ara les escoles tenen 23 hores de lliure disposició cada setmana, a repartir entre els diferents cicles. El curs vinent, si res no canvia, en tindran 8,5. “En aquestes hores els centres que tenim plans innovadors hi ficam els projectes, els ambients d’aprenentatge i les formes pedagògiques més modernes”, assegura Miquel Bujosa, director del CEIP Es Puig de Lloseta.

Als professionals els preocupa que les noves formes educatives, recollides a la LOMLOE i la LEIB, quedin desplaçades en favor d’un sistema més anacrònic. Amb la reducció d’hores, “l’escola també es veurà limitada per atendre els infants vulnerables amb necessitats”, lamenta Maribel Domínguez, directora del CEIP Can Coix de Sant Antoni de Portmany, que expressa una opinió que comparteixen altres professionals.

Malgrat que siguin hores de lliure disposició, la Conselleria toca saber a què dedica el temps cada centre, informen fonts autoritzades. Hi ha escoles que enfoquen aquest temps a reforçar la lectura, les matemàtiques o aquella mancança que detectin en el seu alumnat. Ara bé, també n’hi ha moltes altres que el destinen a donar suport emocional i social als alumnes vulnerables. “És una decisió que entra dins el marge d’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres, aprovada pel claustre”, explica Antoni Salvà, coordinador del Col·legi de Docents de les Illes Balears i un dels redactors dels currículums LOMLOE amb el Pacte. Poder organitzar les hores de lliure disposició és especialment necessari per als centres que decideixen agrupar les matèries en àmbits d’aprenentatge, com és el cas de l’àmbit STEM, que agrupa les àrees de Ciències, Matemàtiques i Tecnologia.

Feina multidisciplinària

Segons indiquen els diferents docents consultats, molts de centres no treballen matèries compartimentades, sinó sabers bàsics que es contemplen de manera transversal. “Si jo tinc una situació d’aprenentatge que tracta llengua i medi, és clar que no faig una hora de cada cosa, sinó que hi ha moments de les activitats en què es fa feina en un tema, i després en un altre”, exposa Bujosa.

A l’horari que els centres introdueixen a l’eina de Gestió Educativa de les Illes Balears (GestIB) –indiquen els docents– s’hi han de posar hores de Matemàtiques, de Llengua, Medi, etc. No es pot posar que fan ambients, projectes i situacions d’aprenentatge, tot i que és la manera de treballar que defensa la LOMLOE. “Ara teníem moltes hores de lliure disposició i les podíem dedicar a aquestes metodologies, veurem ara com ho feim”, assenyala Bujosa, que avisa d’un problema potencial. “Nosaltres tenim una manera de fer feina sense assignatures tancades. I ara obriran la porta a què un mestre pugui dir que vol fer hores de Matemàtiques, perquè és el que diu el currículum”, avisa.

Les formes de treballar són tan diverses com centres hi ha. En el cas del CEIP Verge de Lluc, els seus infants són molt vulnerables i les hores de lliure disposició els ajuden a poder donar-los atenció emocional, social i acadèmica. “Nosaltres a Primària tenim dos cicles, amb tres cursos cadascun. A cada grup hi ha infants de les tres edats que es troben al moment de berenar, de sortir i de cotututoria amb dos professors”, indica Rita Reus, que n’és la directora. Ara bé, per baixar ràtios, aquests tres grups es converteixen en cinc i cadascun va a un espai d’aprenentatge diferent, en el que es treballen sabers bàsics que en cap cas són només d’una assignatura.

El plantejament d’apujar les hores de dedicació a assignatures troncals preocupa a Reus i a la resta de directors, que temen que se’ls faci modificar una manera de funcionar en la que fa anys que treballen i que és preceptiva a la legislació vigent. “Els centres que fan feina com el nostre continuarem optimitzant el temps i integrant els continguts troncals dins les metodologies actives i defensarem la importància de la flexibilitat horària. Un dels nostres temes estrella és el treball de regulació emocional i l’haurem de continuar fent dins l’horari lectiu”, sentència Domínguez.

stats