Riu gairebé duplica la seva inversió en responsabilitat social
La companyia aplica una nova metodologia que ve del món de la cooperació i que cerca contribuir al benestar de la comunitat on hi ha les seves empreses
PalmaRiu, la companyia hotelera que va néixer a Mallorca i ara té més de 100 hotels per tot el món, ha duplicat la seva inversió global en responsabilitat social corporativa. Ha passat de 825.000 euros el 2018 a 1.555.000 el 2019. La companyia també ha introduit una nova metodologia que ve del món de la cooperació internacional per millorar els resultats de les actuacions adreçades a les comunitats on la companyia té ubicades les seves empreses. El nou sistema l'ha desenvolupat en col·laboració amb ESCP-Europe Business School de Paris.
L'objectiu d'aquest nou sistema, segons ha explicat Catalina Alemany, directora de Responsabilitat Social Coorperativa (RSC) és aplicar un mètode més científic i rigorós. A més, es concreta el focus en les línies d'actuació: salut i infància i protecció de la biodiversitat.
Costa Rica, Cap Verd i Madrid
Aquest mètode d'actuació ha començat amb la Clínica Pediàtrica d'Artola, a Costa Rica, en funcionament des de setembre de 2019 per a infants de 0 i 14 anys a la província de Guanacaste, la qual s'alinea amb el focus de RIU en salut i infància. L'altre projecte es desenvolupa a Cap Verd. L'arxipèlag és una de les principals destinacions del món de la tortuga 'Caretta caretta' i de la necessitat de protegir-la sorgeix el 2010 l'aliança amb una ONG local de l'illa de Boavista. Encara que és anterior a la nova metodologia, està plenament alineada amb ella i es mantindrà, ja que els resultats han estat molt positius. Mitjançant el monitoratge de la implantació i la vigilància de les platges per evitar-ne la caça furtiva, a més d'involucrar-hi la comunitat, s'ha aconseguit elevar a màxims històrics el nombre de tortugues nascudes i alliberades en els arenals de Cap Verd. La consellera delegada de la companyia, Carme Riu, ha dit que es tracta d'una iniciaitiva que pretén ser un exemple del "que hauria de ser l'hoteleria del futur".
En el cas de Madrid, que ha estat una de les ciutats en les quals Riu ha aplicat el mètode, l'anàlisi inicial ha descobert un alt contrast d'oportunitats per als infants del centre de la ciutat. "La situació pot ser excel·lent a la Gran Via i de pobresa als carrers limítrofs. Nosaltres ens interessam pel que no veu el turista", ha assenyalat la directora de RSC, Catalina Alemany, que també ha explicat que Riu té l'objectiu d'igualar les condicions en educació i sanitat per a tots els infants i per a això treballarà conjuntament amb organitzacions com la Creu Roja, Ajuda en Acció, Save The Children i Fundació Tomillo. Alemany ha recordat que "les destinacions desenvolpuades tenen altres problemàtiques que afecten la infància, com l'abandonament dels infants quan els pares són a la feina".
La metodologia parteix d'una anàlisi del país i de la zona a través de diferents indicadors socials i econòmics que elaboren organismes internacionals i locals. Això serveix per tenir una primera impressió de la situació de l'entorn dels hotels i conèixer-ne les necessitats. Amb aquesta informació, es crea un pla en el qual es defineixen les possibles aliances i els grups d'interès i els representants amb els quals s'ha de treballar. Una vegada l'equip viatja al país, es realitza un diagnòstic intern, en el qual es coneix la percepció de la plantilla de la destinació en qüestió, i un altre extern en el qual s'estableix contacte amb grups d'interès com les organitzacions civils i el govern, entre altres. Finalment es fa una avaluació en la qual es defineixen les actuacions a emprendre.