Mobilitat

Caos a Rodalies: així queda el servei a l’R1, l’R4, l’R3 i l’R7

Renfe confia en el metro i en Ferrocarrils per fer front a l’avaria causada per un robatori de coure a l'estació de Montcada

Un robatori de coure a Montcada bloqueja Rodalies a Barcelona: no hi arriba cap tren

BarcelonaDiumenge d'eleccions sense trens i sembla que el bloqueig s'allargarà almenys fins dilluns. Un robatori de coure a l'estació de Montcada Bifurcació (Vallès Occidental), una instal·lació clau per al funcionament de la xarxa ferroviària catalana, bloqueja la circulació de combois des de les quatre de la matinada. La sostracció del material ha provocat una sobretensió en el sistema d'electrificació, cosa que ha provocat diversos incendis que han fet col·lapsar de forma generalitzada el servei de Rodalies. La zona afectada és "un nus de comunicació molt important, amb molts senyals i canvis d'agulles". De fet, un dels focs s'ha declarat a l'enclavament de Montcada Bifurcació que regula les entrades i sortides dels trens de Barcelona, fet que ha impossibilitat l'entrada i sortida de trens des de la capital catalana i ha generat el caos a la resta del territori.

Renfe i Adif han mantingut una reunió d'urgència aquest mateix diumenge a les 20 hores amb la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i els Mossos d'Esquadra per abordar un pla de transport per demà per a les línies de tren R1, R4, R3 i R7. En essència, l'operador confia en fer circular els combois d'algunes línies per apropar els usuaris a parades del Metro i Ferrocarrils.

La R1 circularà fins a Badalona, des d'on es podrà agafar la L2 de metro i l'R3 tindrà dos trens per hora i sentit entre Puigcerdà i Montcada Ripollet, des d'on es podrà agafar la L1. L'R4 circularà també fins a Fabra i Puig (L1) i es posaran tres trens per sentit i hora entre aquesta estació fins a Manresa. Així, els viatgers de Manresa, Terrassa i Sabadell podran fer transbord a Ferrocarrils, i als passatgers de Montcada es redirigiran a la línia de tren de Montcada i Reixac (R2, que no té afectacions).

Pel que fa a la R4 sud, els trens circularan fins a l'Hospitalet de Llobregat amb quatre combois per sentit i amb freqüència habitual, des d'on es podran fer enllaços a la L1 i L5 de metro. En el cas de la R7, els viatgers podran arribar fins a Cerdanyola amb la R4 i amb autobusos des de Cerdanyola a UAB, així com amb el Bus Exprés 3. Tant l'R8, la R2 sud i els Regionals Sud no tindran afectacions.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) reforçarà el servei en hora puntam que s'avança una hora, a les sis del matí: hi circularan 167 trens, dos més dels habituals, que és el màxim d’oferta possible a la xarxa de metro. A la resta del dia hi haurà un reforç de fins a 15 trens, depenent de la franja horària, arribant a 140 trens durant les hores vall de matí i tarda, i 152 trens en l’hora punta de la tarda. 

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) també ha anunciat que reforçarà el servei a les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia per absorbir la demanda a les estacions de Sabadell, Terrassa i Martorell, que s'espera que augmenti per la falta de trens. En concret, la línia Barcelona-Vallès perllongarà el servei de l’hora punta més enllà de la franja habitual, de 7.30 h a 9.30 h, i passarà un tren cada 5 minuts per Terrassa i Sabadell i cada 2,5 minuts per Sant Cugat. A la tarda, Ferrocarrils augmentarà les circulacions per facilitar el retorn. Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, es reforçarà el servei entre Barcelona i Martorell.

Hipòtesi

Actualment, molt pocs trens poden entrar o sortir de Barcelona –la majoria estan parats a Sants– i totes les estacions metropolitanes estan tancades, tret de les d'alta velocitat, que sí que funcionen. Tècnics d'Adif han informat que treballen per resoldre la incidència des de la matinada, però a hores d'ara no hi ha previsió de normalització de la xarxa "atesa la gravetat, la dispersió i l'abast dels danys provocats", segons ha informat el gestor d'infraestructures. A més de l'incendi a Montcada, s'han declarat focus secundaris en altres estacions, com la Sagrera o plaça Catalunya. "Els tècnics d'Adif ens podran dir quina capacitat de circulació tenim i sobre aquesta capacitat hem de reconfigurar el servei", ha afegit el director de Rodalies de Catalunya, Antonio Carmona.

El sistema avariat pel robatori.

La principal hipòtesi dels operadors, però també dels Mossos d'Esquadra, és que es tracti d'un robatori del cablejat de coure que ha creat una reacció en cadena i ha provocat incendis en diverses centraletes. De moment, la policia catalana descarta que es tracti d'un mer sabotatge. En aquest sentit, fonts coneixedores expliquen a l'ARA que han començat les gestions d'investigació, però encara falta que Adif interposi la denúncia.

El ministeri de Transports no descarta que es tracti d’una manipulació intencionada, perquè es va fer en un punt clau de la xarxa d’accés a Barcelona. De moment, els Mossos revisaran les càmeres de seguretat de l'estació de Montcada Bifurcació per identificar qui passava a dos quarts de cinc de la matinada per la zona i si podria ser el responsable del robatori i, en conseqüència, de l'avaria generalitzada.

Servei precari i estacions tancades

A causa d'aquesta situació "complexa", en paraules dels mateixos operadors, a hores d'ara la R1 té inici i final a Badalona, des d'on els viatgers van al metro. La R4 sud té l'inici i el final a Sants; la R4 nord circula entre Cerdanyola i Manresa/Lleida i entre Montcada i Reixac i Portbou, i la R3 funciona entre Montcada Ripollet i Puigcerdà. Pel que fa a la R7 i la R8, hi ha servei alternatiu per carretera entre Granollers i Martorell, i la R12 circula entre Manresa i Cerdanyola. A les 17 hores s’ha restablert la circulació de les línies R13, R14, R15, R16 i R17.

Així funcionen els trens

  • R1: Circulació entre Badalona i Maçanet-Massanes
  • R2 sud: Recorregut habitual
  • R2 nord: Entre Montcada i Reixac i Maçanet
  • R3: Servei suspès
  • R4 nord: Entre Cerdanyola i Manresa/Lleida
  • R4 sud: Entre Barcelona Sants i Vilafranca/Sant Vicenç de Calders
  • R7 i R8: Servei alternatiu per carretera
  • R11: Circulació entre Montcada i Portbou
  • Regionals: Els trens paren a totes les estacions entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders

Fonts de Renfe han precisat que l'avaria d'aquest diumenge impedeix el pas pels túnels que travessen Barcelona i que permeten la connexió dels trams nord i sud del servei de Rodalies. "El servei es presta de manera precària, amb reducció de freqüències i increments del temps de viatge", ha afegit l'operador. En tot cas, assegura, han intentat acostar el viatge el màxim possible a Barcelona amb alternatives de metro: pel sud a Bellvitge i l’Hospitalet, pel nord a Badalona. Els diumenges circula un 40% del passatge d'un dia laborable, ha afegit Renfe.

Un bomber a l'estació de Renfe i Metro de la Sagrera, que ha tancat mitja hora per un incendi.

Renfe ha demanat disculpes a través de les xarxes socials perquè "aquest acte vandàlic" estigui "alterant tot el servei". Carmona ha recomanat als usuaris de Renfe optar per mitjans alternatius per arribar a Barcelona. "Els tècnics hi estan treballant i a mesura que ens puguin donar capacitat operativa ho podrem reprogramar, però de manera limitada. Avui és un dia molt complicat per causes externes i recomanem altres mitjans de transport", ha declarat en una atenció als mitjans a l'estació de Sants a Barcelona.

A més, els incendis al sistema de senyalització, comunicació i seguretat han provocat focus secundaris en túnels de Barcelona. En concret, al cablejat entre el Clot i Sant Adrià, que afecta les circulacions al túnel de plaça de Catalunya, i al de la Sagrera. En aquesta estació, que fa d'enllaç entre els trens i diverses línies de metro, el fum ha obligat a tancar les portes durant mitja hora, cosa que ha provocat afectacions a les línies L1, L5, L9 i L10N. El fum també ha arribat fins a l'estació ferroviària de passeig de Gràcia.

163 robatoris en un any

L'afectació al servei ferroviari de Rodalies d'aquest diumenge és la més greu registrada en els últims anys a causa d'un robatori del cablejat de coure a Catalunya. Es tracta d'unes sostraccions que es repeteixen contínuament a la xarxa ferroviària de la conurbació de Barcelona. Segons ha informat la responsable de comunicació d'Adif, María del Mar Ruiz, en els quatre primers mesos de l'any s'han comptabilitzat fins a 46 robatoris d'aquest tipus, 32 dels quals a Barcelona. La portaveu ha assegurat que ja fa alguns anys que s'ha intensificat la comunicació amb els Mossos per investigar aquests casos, però ha avisat que l'amplitud de la xarxa de Rodalies dificulta la prevenció.

El problema dels robatoris de coure s'arrossega des de fa temps. Segons dades policials, a les quals ha tingut accés l'ARA, entre el gener del 2023 i el febrer del 2024 Adif ha denunciat un total de 290 incidents a les seves instal·lacions, més de la meitat (163) per sostracció de material de coure –la resta (127) han estat actes vandàlics–, i un 41% d'aquestes actuacions han afectat la circulació dels trens. També s'han registrat 13 robatoris a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

Usuaris amb l'accés vetat a l'estació de la Sagrera per la greu incidència a la xarxa ferroviària.

L'impacte de la paralització del servei és enorme per a moltíssimes persones que en depenen per moure's pel territori. És el cas del Marc, que encara està empadronat a Sant Sadurní d'Anoia. Dissabte s'hi va desplaçar des de Barcelona per poder votar avui a primera hora i tornar immediatament després a la capital, ja que té guàrdia a la feina. "Ara hauré de demanar que em portin en cotxe fins a Martorell per agafar els ferrocarrils, perquè no tenim trens. Em penedeixo de no haver vingut en cotxe, un altre dia més que em fallen", es lamenta.

El robatori també ha alterat els plans del Josep Garriga, de 91 anys, que havia d'agafar un tren de la R2 nord o la R11 cap a Sant Celoni i així poder exercir el sufragi a Sant Esteve de Palautordera. "Avui em quedaré sense votar per primera vegada i serà per culpa del tren", ha lamentat en declaracions a l'ACN. En aquest sentit, tècnics del gestor ferroviari Adif treballen des d'aquesta matinada per "minimitzar l'afectació en la mesura del possible", però fa moltes hores que el servei està bloquejat. Fins i tot Protecció Civil ha activat la fase d'alerta del pla Ferrocat perquè "no circula cap tren de Rodalies a les estacions de Barcelona i tampoc funciona la línia del Maresme", ha explicat a X.

ERC i Junts demanaran allargar la jornada electoral

El Govern ha qualificat d'"intolerable" la incidència generalitzada al servei de Rodalies, ja que pot "afectar" el dret de vot dels catalans a les eleccions del 12-M. En una compareixença per informar sobre l'inici de la jornada electoral, la vicepresidenta del Govern, Laura Vilagrà, ha exigit al ministre de Transports, Óscar Puente, que "restableixi" la normalitat "al més aviat possible" al servei ferroviari, després del "caos inacceptable" d'aquest diumenge.

La vicepresidenta ha dit que aquesta situació afectarà "sens dubte" el dret a vot i la participació i ha lamentat que "avui també" hi hagi incidències coincidint amb una jornada "important". "La notícia del dia és el caos a Rodalies, una vegada més", ha afirmat. Per ara, ha afegit, no tenen més informació al respecte i exigeixen tant explicacions com el restabliment del servei tan aviat com es pugui "pel bé de la jornada de votació".

En aquest sentit, tant Junts com ERC demanaran a les juntes electorals allargar l'horari de tancament dels col·legis electorals afectats per les incidències a Rodalies, segons han explicat fonts dels dos partits. Junts ho demanarà a les juntes electorals de les quatre demarcacions, i ERC ha anunciat que ho sol·licitarà a les juntes de Barcelona i Tarragona. També requerirà un informe "amb la màxima urgència" al ministeri de Transport on s'assenyalin en quins punts del mapa ferroviari es registra "l'afectació més gran".

stats