Robots cambrers i vigilants: ajuda o amenaça?
Els sindicats alerten de la pèrdua de llocs de feina que pot provocar l’automatització i els més optimistes parlen d’augment de la productivitat
Palma“El robot no es cansa. Controla 24 hores al dia, els set dies de la setmana. Això és inviable que ho faci una persona. A més, el robot té capacitats a les quals no arriba l’ésser humà”. Qui parla és la directora general de Star Robotics, Yamila Fecchia. Aquesta empresa està especialitzada en robots que fan tasques de vigilància i inspecció i una de les seves ambicions és “treballar amb hotels de Mallorca” –de fet, és una de les empreses que participa, el 12 de novembre, en la jornada ‘Robòtica mòbil i cooperativa aplicada a hoteleria i restauració’, al Parc Bit.
Segons l’Institut d’Enginyeria d’Espanya, el 2019 ja hi havia 191 robots per cada 10.000 llocs de treball a l’Estat. La indústria és un dels sectors en què els robots ja ocupen un lloc important. Però l’automatització de processos i l’ús de màquines amb autonomia per dur a terme segons quines tasques ja s’escampa a àmbits tan importants de l’economia a les Illes com l’hoteleria, la restauració i el comerç. Segons un informe de Randstad (febrer de 2024), l’automatització pot destruir 112.770 llocs de feina de l’hostaleria a Espanya –aquest sector té un potencial d’automatització del 64%, segons un informe del sindicat UGT. En el cas del comerç, amb un potencial d’automatització del 50%, es podria posar fi a 158.415 llocs de treball.
Ara mateix conviuen dos posicionaments diferents sobre l’impacte de la robòtica i de la intel·ligència artificial en el mercat laboral. “Una visió defensa que es guanyarà ocupació neta; l’altra afirma que es destruiran molts llocs de feina. El nombre d’estudis que vaticinen un escenari negatiu és molt més gran que els que proposen un desenvolupament positiu i estan avalats per organitzacions de més prestigi”, assenyala UGT a l’informe Impacte de l’automatització de l’ocupació a Espanya.
“Temem que suposarà una pèrdua de llocs de feina, i per això reclamam que la implementació de la robòtica es consensuï amb els representants legals dels treballadors”, assenyala la secretària general de la Federació de Serveis de CCOO Balears, Silvia Montejano. La sindicalista posa com a exemple l’autopagament a les grans superfícies comercials. “S’estalvien nòmines i el client deixa de tenir un servei personalitzat, però els preus no baixen”, diu.
Segons Montejano, la negociació és l’única forma per “minimitzar els impactes negatius” de la implantació de robots, encara que no creu que les empreses desaprofitin l’oportunitat d’estalviar en personal. “Probablement ens imposaran les màquines i ja està. Elles argumenten que no hi ha una pèrdua de llocs de feina, sinó una millora de les condicions de treball. Però les millores també s’han de negociar”, afegeix.
Un altre hàndicap és la manca de regulació legal pel que fa a l’ús dels robots. “Ara mateix no hi ha res, no tenim cap normativa legal a la qual acollir-nos. Per això ens aferram a la negociació col·lectiva”, apunta Montejano. De moment “no hi ha dades fiables quant a pèrdua de llocs de feina”, diu la sindicalista, qui concreta que el procés “no es produeix de manera agressiva”. “Es van instal·lant màquines i es deixa de contractar. Les plantilles es van minimitzant”, apunta.
L’advocat laboralista i graduat social José Manuela Raya destaca que la Unió Europea ja treballa en una regulació fiscal “per compensar la pèrdua de llocs de feina”. “Hi haurà d’haver impostos a la utilització de robots, perquè s’haurà de sustentar molta gent. La cotització d’eines que substitueixen persones ja s’està plantejant”, explica. A més, Raya qüestiona la magnitud de l’impacte negatiu de la robòtica en el sector turístic. “Cambrers, recepcionistes, cambreres de pisos i jardiners, entre d’altres, tenen un recorregut més llarg de substitució. Però a les feines d’administració, màrqueting, recursos humans i serveis jurídics ho haurem d’afrontar”, diu.
Alleugerir la càrrega de feina
El catedràtic i doctor en Informàtica de la UIB Alberto Ortiz remarca que els robots poden “complementar l’activitat dels treballadors del sector turístic en un sentit positiu”. “Avui dia amb un robot és possible dur de manera autònoma certs objectes demanats pels clients d’un hotel a la seva cambra, sense que un treballador els hi hagi de dur. D’aquesta manera, el treballador pot dedicar el seu temps a tasques que realment necessitin judici i habilitats humanes”, explica.
Aquest és el cas de Ramon, el robot de l’hotel Valparaíso que es dedica al servei d’habitacions. “Fa dos anys que funciona i estam encantats. És una eina complementària i un punt d’atracció per als clients”, destaca el director general d’aquest establiment turístic, Toni Ferrer. “Fins i tot hi ha clients que demanen el servei d’habitacions només perquè hi vagi el robot, i encara més si hi ha nins petits”, continua.
Segons Ferrer, la percepció que el personal de l’hotel té d’aquest peculiar company de feina és positiva. “Ho veuen com una ajuda”. “A més, som un hotel de cinc estrelles i molts clients volen que els atengui un cambrer. És un tema de sensacions humanes, perquè la gent cerca el contacte amb altres persones i hi ha coses que les màquines no poden fer”, afegeix.
També hi ha mecanismes que ajuden a reduir l’esforç físic que fan els treballadors. “Es poden motoritzar processos perquè no siguin una càrrega diària”, diu Javier Lamas, inventor i director general de l’empresa Trend Robotics. “Feim carros motoritzats, i la persona s’estalvia empènyer i frenar una càrrega d’uns 150 quilos de mitjana. També tenim potes enroscables per a llits, que s’activen amb un comandament i poden elevar de 120 a 150 quilos”, detalla. “Defensam que el lloc de treball sigui més bo de dur, no una invasió intrusiva de la robòtica”, continua, a més de subratllar que la demanda d’aquests productes està en auge, també a les Balears. “Hi ha entusiasme per comprar aquestes eines”, assegura.