RuPaul i Will Smith, entre els famosos que intenten salvar una obra de Broadway sobre racisme
L'autor i actor protagonista d''Ain't no mo' va demanar ajuda públicament per superar la situació
BarcelonaL'actor Will Smith i la drag queen RuPaul són alguns dels noms coneguts que intenten salvar Ain't no mo, una comèdia de Broadway sobre el racisme als EUA abocada a tancar diumenge que ve, tot just dues setmanes després de l'estrena. El seu protagonista i dramaturg, Jordan E. Cooper, havia publicat una carta demanant ajuda per evitar el "desnonament" de l'obra, que ha rebut bones crítiques, i defensant que les funcions "radicalment negres" també "tenen lloc a Broadway".
L'actriu Lena Waithe, una de les seves coproductores, ha fet una xerrada relacionada amb l'obra; RuPaul farà un espectacle especial dijous, i la parella formada per Will Smith i Jada Pinkett Smith han comprat una de les funcions d'aquesta setmana per "donar-li suport", segons un comunicat dels seus representants. L'obra respon irònicament a la pregunta "Què passaria si el govern dels EUA intentés resoldre el racisme... oferint als nord-americans negres un viatge d'anada a l'Àfrica?" i està coproduïda per noms potents que van des de l'empresa BET (Black Entertainment Television) fins al jugador de bàsquet Dwyane Wade.
Ain't no mo és un exemple de la diversitat que s'obre pas a la comunitat teatral de Nova York, però no s'escapa de les dificultats del sector, que també han afectat una altra aclamada peça amb la població negra com a tema central, A strange loop, el musical que va arrasar aquest any els premis Tony i que tancarà al gener. La llista d'obres que han tancat a Broadway o planegen fer-ho aviat és cada vegada més llarga, amb títols veterans com El fantasma de l'òpera i Stomp i d'altres de més recents i d'èxit, com ara Dear Evan Hansen i Come from away, en bona part pels canvis posteriors a la pandèmia.
Nova York va apagar els llums de Broadway el març del 2020 a conseqüència de les restriccions per contenir els contagis de covid-19, i el sector va estar aturat fins al setembre del 2021, quan es va reactivar amb moltes limitacions, que es van anar relaxant a poc a poc. El públic no es va reincorporar ràpidament als teatres, ja que el turisme encara no arrencava pels obstacles als viatges internacionals, i un cop restablerta la normalitat el 2022, l'afluència –i per tant el volum de negoci– no ha tornat als nivells prepandèmia.