"Som una societat que no aposta per l'educació"

La professora de la UIB Francesca Salvà exposa els motius i problemes de l'abandó escolar

La jornada educativa s'ha dut a terme aquest dijous al Teatre Xesc Forteza
T. C.
14/02/2019
2 min

PalmaEl teatre Xesc Forteza ha acollit aquest dijous la jornada 'La transformació de la pràctica educativa amb joves de baix nivell educatiu', en la qual s'han abordat els canvis necessaris en l'àmbit educatiu per reduir l'abandonament primerenc a les Balears. La doctora

El 2018 la taxa d’abandonament escolar a les Illes va ser d'un 24,4%, una xifra molt superior al 17,9% del conjunt de l’Estat. Tot i això, els indicadors registren una tendència positiva pel que fa a la millora educativa en la darrera dècada. El 2008, l’abandonament a les Balears se situava en un 42,5%, molt per damunt de la xifra actual.

Davant aquestes dades, Salvà ha manifestat que l'abandonament escolar té moltes causes i un caràcter de procés, és a dir, que són causes que operen aviat i l'abandonament es produeix més endavant. "Necessiten mesures més inclusives, ja que un 19% dels alumnes no acaba 4t d'ESO. Tenim més joves d'entre 18 i 24 anys (uns 20.000) que no tenen estudis ni estan fent cap formació que joves que es troben cursant una FP o estudis universitaris", destaca la professora.

Entre els factors que influeixen de manera directa en l'abandonament dels alumnes, Salvà ha subratllat que la gran majoria dels centres de les Illes no tenen en compte la diversitat. "Ens hem de dirigir cap a un model d'escola inclusiva oferint-los els recursos pertinents per combatre i limitar les desigualtats".

Per la seva banda, Andreu Cloquell, director de la Cooperativa Jovent, assenyala també que les causes són multidimensionals. "Entren en joc factors del sistema educatiu i factors socials i estructurals", subratlla. En aquesta línia, el director de la Xarxa per a la Inclusió Social

Salvà conclou que per situar la taxa d'abandonament en el 10% recomanat per la Unió Europea encara hi ha molta feina a fer. "S'han de canviar les polítiques educatives i optar per la prevenció i la intervenció perquè l'educació ofereixi oportunitats formatives als joves que ja han abandonat els estudis", ha sentenciat la doctora de la UIB.

stats