Vestits de flamenca i sangria, els productes no mallorquins que fan furor als 'souvenirs' de Palma
Un recorregut pels establiments del centre deixa palesa la manca d'identitat dels records de Mallorca que s'enduen els turistes
PalmaMilers de turistes recorren aquests dies els carrers de Palma, devora la Seu. També passegen pels passadissos dels souvenirs per endur-se un record de l'illa abans d'agafar l'avió per tornar a casa. Hi troben de tot. El flamenc, la sangria, els toros i les castenyetes fan furor dins els comerços, a més de les figuretes de torero amb pedreria que costen 3,95 euros, les galletes assortides "origen Espanya" (6,95 euros), els vestits de flamenques amb pics negres (12,95) i un llarg etcètera d'objectes que tracten de compilar, amb poc èxit, la identitat més folklòrica de Mallorca.
Hi ha camisetes de colors fluorescents, ventalls per suportar la calor, imants per decorar la gelera i clauers que recordaran al turista el seu viatge a l'illa cada vegada que aquest obri la porta de ca seva. Com Mari Carmen Amuedo (48 anys, Cadis), que observa, amb tanta curiositat com indecisió, els imants de la botiga del carrer del Palau Reial: "Endur-me un imant de cada lloc on vaig ja és una tradició".
El producte estrella en un dels establiments de l'avinguda d'Antoni Maura és una botella de sangria en forma de guitarra espanyola, decorada amb colors de la bandera espanyola: vermell i groc. Una unitat costa 4,95 euros i un paquet de sis ja són 14,95 euros. Melani Noguera, treballadora d'aquest souvenir, confirma que és "el producte que prefereixen els turistes", un senyal que l'alcohol és el record de l'illa que molts volen endur-se a casa.
Fins i tot, hi ha influències d'altres cultures que eclipsen la mallorquina. Una figura de plàstic de Boris Johnson i una altra de la reina d'Anglaterra, que mouen el cap de dalt a baix, presideixen les vitrines d'un dels comerços de devora la Seu. A la botiga Almoyna, la dependenta explica que els productes més venuts són aquells que tenen el preu més econòmic: imants i clauers, tot i que els turistes que més s'estiren, que són molt pocs, compren les arracades de perles.
Els més presumits s'emproven els barrets i esquiven la munió per tractar de mirar-se al mirall. Mentre uns recerquen entre els casellers més copiosos, n'hi ha d'altres que ja tenen el seu record. Anna Primusco (Ucraïna, 38 anys) ha comprat una camiseta amb un dibuix de la catedral. "Hem vingut de vacances a casa d'uns amics, però ja partim", diu assenyalant la peça de roba que lluirà el seu fill.
Dins la botiga de regals de la Seu, Catalina Bisquerra, la seva encarregada, conta que la majoria de clients que visiten la catedral procedeixen dels creuers que arriben al port de Palma i que, tenint en compte les onades de calor i l'efecte del canvi climàtic, el producte que més es ven és l'aigua. "Reposam la nevera amb botelles d'aigua fresca diversos pics al dia", explica Bisquerra, que defineix la catedral com "l'embut de la ciutat" per la quantitat de persones que la visiten.
Els treballadors del centre de Palma diuen que el sector encara no s'ha recuperat de la crisi. Un d'ells, que prefereix no dir el seu nom, explica que els turistes compren el que és més econòmic. "Hi ha fins i tot gent que regateja imants per un euro o gent mal educada que roba", comenta el comerciant de Regalos Mallorca. "El més car és al celler. Amb això ho dic tot", conclou indignat.
Una sensació agredolça per als comerciants
De poc ha servit la massificació turística que ha patit l'illa aquest estiu. El juliol 2,3 milions de viatgers varen visitar l'Arxipèlag, segons l'Enquesta de Moviments Turístics a Fronteres (Frontur) de l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Pel que fa a les crítiques dels residents a les xarxes i els socis del Pacte, el portaveu del Govern balear, Iago Negueruela, va afirmar a final d'agost que "allò més important era que els treballadors i les treballadores s'incorporassin als seus llocs de feina". "Estam en ocupació plena, que crec que era l'important", subratllava.
Però les esperances dels comerços per recuperar-se aquesta temporada no han tingut el seu fruit als souvenirs de Palma. El president de la patronal del petit i mitjà comerç de Mallorca (Pimeco), Toni Fuster, ho explica així: "Ens hem quedat amb la mel als llavis i tenim una sensació agredolça. Tot i la quantitat de turistes que han vingut, la despesa en aquest tipus de sector (comerços de regals, roba i calçat) no ha estat gens gran". A més, afegeix que la mitjana de vendes no arriba al 7% més que l'estiu passat, en els moments més durs de la pandèmia i les restriccions.