Urbanisme
Societat15/06/2024

Santanyí duplica l'aparcament del Caló del Moro, en plena protesta per la saturació

L'ajuntament s'acollirà al Decret de simplificació administrativa per passar dels 7.000 metres quadrats per a estacionament a prop de 15.000

PalmaEl Decret de simplificació administrativa ja té les primeres conseqüències negatives per a la massificació turística i la conservació del territori. L'Ajuntament de Santanyí, que aquesta setmana s'havia mostrat preocupat per la saturació del Caló del Moro, s'ha acollit a aquesta normativa per duplicar la superfície de l'aparcament més a prop d'aquest indret i, així, poder rebre més cotxes i, conseqüentment, més turistes. Així ho va anunciar aquest dilluns la batlessa del municipi, Maria Pons (PP), en el ple municipal on va informar els partits que formen part del Consistori, que els 7.344 metres quadrats de sòl rústic de la parcel·la on hi ha l'aparcament, ara formaran part també de l'estacionament municipal.

Fins ara l'aparcament tenia una superfície de 7.076 metres quadrats, als quals, mitjançant la normativa del Decret de simplificació administrativa, se n'hi sumaran 7.344 més.Cal recordar que el 2020 l'Ajuntament de Santanyí va voler construir l'aparcament a la parcel·la municipal de 15.420 m², però la meitat d'aquesta era considerada sòl rústic i només va poder fer el pàrquing a la meitat del solar. Ara, gràcies al Decret de simplificació administrativa, la capacitat de l'aparcament municipal es podrà duplicar. A més, el Consistori santanyiner no ha hagut de sol·licitar l'autorització del ple, ja que el decret atorga plena autoritat als òrgans de govern per actuar de manera directa "sempre que es compleixin els termes assenyalats en el decret".

Cargando
No hay anuncios

D'aquesta manera, el Consistori s'acollirà a l'article 32 del Decret llei de simplificació on es determina que, de manera extraordinària i temporal, els ajuntaments poden ubicar en sòl rústic aparcaments de vehicles per facilitar la mobilitat en èpoques de més afluència de visitants. Cal remarcar que aquests equipaments tenen un "caràcter provisional" i no poden restar oberts més de vuit mesos cada any natural. Així, l'ampliació de l'aparcament del Caló del Moro estaria només oberta els mesos de temporada alta per facilitar-ne l'accés a turistes i residents.

Cargando
No hay anuncios

Ara, l'Ajuntament de Santanyí haurà d'adequar la zona a través de la compactació del terreny o la instal·lació d'estructures provisionals que permetin la recuperació de l'estat original un cop passi el període on la parcel·la ubicada en sòl rústic s'utilitzi com a aparcament.

Aquest anunci arriba la mateixa setmana que es durà a terme la mobilització contra la massificació del Caló del Moro i quan la batlessa del municipi ha expressat la seva preocupació per la situació que es viu en aquest indret. Per part de la formació política SUMA Santanyí, han denunciat que és "sorprenent" que la mateixa setmana que ha alertat dels problemes de saturació que es viuen al Caló del Moro, anunciï l'ampliació de l'aparcament municipal que farà que diàriament més persones acudeixin a la zona i a la platja i la saturació es multipliqui.

Cargando
No hay anuncios

A més, durant el seu discurs, la batlessa Maria Pons també va expressar la preocupació per la degradació del territori i la pèrdua dels elements naturals que formen la platja i l'idíl·lic indret. Així i tot, considera que l'aparcament dissuasiu suposarà un benefici per als veïns del municipi i per al paisatge de la zona.

L'Ajuntament diu que amb l'ampliació es redueix la pressió a l'Almunia i Cala Llombards

Per altra banda, Pons també va explicar que "obrir el total de l'aparcament no farà que vingui més gent, la gent és sempre la mateixa", ha lamentat. "Es vol evitar que la gent envaeixi Cala Llombards i l'Almunia. Aquest aparcament no està fet per al Caló del Moro", ha remarcat. Així mateix, el representant de la batlessa a Llombards, Miquel Cabrer ha assenyalat que l'aparcament és lluny del Caló, a quatre quilòmetres, i que el que ha fet és reduir la pressió de cotxes a l'Almunia i Cala Llombards i minimitzar així les situacions de col·lapse i caos circulatori que es formaven a la zona i que podien produir un perill per a la seguretat. "Quan l'aparcament era més petit, els visitants aparcaven on podien: en línia contínua, davant de casa de veïns...".