SEPC i Arran denuncien que el nou sistema del TIB fa que "la població opti pel transport privat"
Les entitats reclamen un canvi de model de mobilitat que afavoreixi els usuaris i el medi ambient
PalmaArran i el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC) han fet un acte aquest dimecres a l'estació Intermodal de Palma per criticar el nou sistema tarifari del TIB, que fa que "la població opti pel transport privat", en lloc del públic. Dues portaveus de les entitats han llegit un manifest en què denuncien que "els joves, els estudiants i els treballadors" són el qui pateixen "les conseqüències" i paguen "els sobrecostos d'un sistema que ofega i no permet dur una vida digna".
Així, Arran i el SEPC reclamen "un canvi de model de mobilitat per aconseguir un transport realment fet per a la població mallorquina". Per això, cal que "la gestió del transport públic sigui 100% pública", que es "redueixi el cost del bitllet", "augmentar les connexions entre pobles per tal de suplir les necessitats de la població", que "tots els busos consumeixin energies renovables" i "augmentar les freqüències del metro UIB per garantir una millor connexió amb la Universitat i evitar aglomeracions".
Una de les principals denúncies d'ambdues entitats és "l'encariment del bitllet senzill, un dels més cars dels Països Catalans", i que "el nou sistema suposa una rebaixa contínua del preu cada vegada que s'utilitza el servei". D'aquesta manera, "es penalitzen les persones que no l'utilitzen habitualment, fet bastant comú a causa del treball telemàtic i la semipresencialitat a les aules".
Freqüències insuficients
Per altra banda, critiquen que "el nou mapa de rutes i línies ha prioritzat les connexions de les zones turístiques deixant en un segon pla les línies que s'adeqüen a les necessitats dels mallorquins". Juntament amb això, es dona el fet que "la manca de freqüències allunya els usuaris del transport públic", per la qual cosa "les treballadores decideixen no anar en transport públic perquè no s'adapta al seu horari de feina".
La conseqüència de tot això és, per un costat, que "es concentra un major nombre de persones en un mateix vehicle, exposant els usuaris i conductors a un espai totalment insegur". Per altre costat, va en contra de la "minimització de la contaminació", atès que la població veu que "les noves modificacions acaben sent més perjudicials que beneficioses per a ells".