Les sèries i pel·lícules interactives, l'últim bluf de Netflix
La plataforma se centra en la interacció amb xarxes socials i el desenvolupament de jocs amb intel·ligència artificial
BarcelonaCom a plataforma d'estríming amb més usuaris arreu del món, Netflix és la capdavantera del sector pel que fa a innovació. La companyia de Ted Sarandos sempre ha buscat anar més enllà de simplement produir sèries i pel·lícules, i per això ja fa anys que va començar a experimentar amb els formats interactius. Ara, però, la plataforma ha donat per tancada aquesta etapa i, segons ha avançat The Verge i ha confirmat el mateix Netflix, farà desaparèixer del seu catàleg la majoria dels títols que permetien als espectadors prendre decisions sobre el contingut. Dels 24 especials interactius que hi ha ara disponibles només superaran la tria quatre: els capítols de ficció Black Mirror: Bandersnatch i Unbreakable Kimmy Schmidt: Kimmy vs. the Reverend; i els realities de supervivència Ranveer vs. Wild with Bear Grylls i You vs. Wild.
L'aventura interactiva de Netflix va començar el 2014 amb l'arribada de Carla Engelbrecht Fisher, la nova directora d’innovació. Els primers passos dels projectes interactius tenien com a objectiu el públic infantil. Els conillets d’índies van ser un episodi especial d'El gato con botas: atrapado en un cuento épico, estrenat el 2017, i un altre de la sèrie en stop-motion Buddy Thunderstruck. En aquesta última, en el capítol La pila del quizá, els espectadors havien de decidir, per exemple, si el protagonista es menjava un tros de pizza o bevia un cafè.
Pel que fa al públic adult, el títol que més rebombori va aixecar va ser el capítol especial de Black Mirror, Bandersnatch, precisament un dels pocs continguts interactius que Netflix ha decidit mantenir en el seu catàleg. Amb tot, l'acollida crítica no va ser bona i la majoria d'experts assenyalaven que la interactivitat era un recurs que aportava poca cosa. L'últim intent de Netflix de seduir el públic adult va ser Choose love, una comèdia romàntica –un dels gèneres que millor funcionen a la plataforma– en què els espectadors podien decidir amb qui dels tres pretendents es quedava la protagonista. Les dificultats tècniques que suposa rodar una cinta interactiva –en total hi havia sis finals possibles– feien que les trames fossin força esquemàtiques. La crítica del New York Times assenyalava que la pel·lícula acabava sent "una sèrie d'interaccions desconnectades i poc profundes, cada una de les quals condueix l'espectador cap a un tòpic predeterminat diferent".
Innovant en altres àmbits
"La tecnologia ha complert el seu propòsit, però ara limita, ja que centrem els esforços tecnològics en altres àrees", ha explicat la portaveu de Netflix, Chrissy Kelleher, a The Verger. De fet, així com en altres aspectes –com ara la prohibició de compartir comptes–, Netflix ha marcat el camí de la resta de plataformes, en el cas de la interactivitat cap altre servei d'estríming ha apostat per continguts en què els espectadors poguessin triar què volien veure. L'únic projecte que s'assemblava una mica al que ha intentat fer Netflix és Mosaic, minisèrie interactiva de Steven Soderbergh que es va estrenar primer a través d’aplicacions per a mòbils i després va fer el salt a HBO Max, però ja en una versió que no permetia la participació dels espectadors.
La companyia de Ted Sarandos ha descartat totalment la interactivitat tant per a pel·lícules i sèries com per a jocs, un dels camps en què s'estan aventurant. Des de fa temps, la plataforma ofereix dins de la seva aplicació jocs per a mòbils, alguns inspirats en sèries d'èxit com Emily in Paris o Virgin River. En una entrevista recent, l'excap de jocs de Netflix i actual responsable del departament d'intel·ligència artificial generativa per a jocs de la companyia, Mike Verdu, va explicar que la plataforma ja no farà més jocs interactius.
Els continguts interactius no només expandeixen les possibilitats d'una història, sinó que en el cas de Netflix també permetien a la plataforma saber què era el que més agradava als espectadors, que podien buscar un nou final a una pel·lícula si el primer no els agradava, per exemple. La plataforma, tanmateix, té moltes altres maneres de conèixer els gustos dels seus subscriptors. A banda de les dades d'audiència, que no comparteix, i d'un sistema de valoració de continguts que pocs usuaris utilitzen, Netflix acaba d'incorporar una funció que permet compartir a xarxes escenes de les sèries o pel·lícules que l'espectador està veient a través de la plataforma. Amb aquest nou servei, que només funciona per a l'aplicació del mòbil, l'usuari marca la seva escena preferida amb el botó de Moments que apareix a la barra baixa, amb la resta de controls. Un cop guardada, l'escena es pot compartir a través de gairebé totes les xarxes socials possibles.
Amb aquesta nova funcionalitat Netflix no només incentiva la interacció amb els espectadors, sinó que busca que siguin els mateixos fans els que facin que els continguts de la plataforma es facin virals.