Part forana
Societat19/09/2024

El servei de recollida de fems al Pla de Mallorca, sancionat i criticat: "Deixen brutícia, tot fa molt mala olor"

La Mancomunitat del Pla ha obert expedients sancionadors a l'empresa concessionària de la recollida de residus de la comarca

Josep Maria Sastre (Tot Pla)
i Josep Maria Sastre (Tot Pla)

La Mancomunitat del Pla ha obert expedients sancionadors a l'empresa concessionària de la recollida de residus de la comarca. Les queixes veïnals als 14 municipis són constants des que s'inicià el nou servei de recollida de residus a finals de 2023 i especialment en els darrers mesos. Cal recordar que aquest servei està mancomunat entre tots els municipis: Algaida, Ariany Costitx, Lloret, Llubí, Maria, Montuïri, Petra, Porreres, Sant Joan, Santa Eugènia, Sencelles, Sineu i Vilafranca. Els parcs verds vessen de residus sense retirar i el personal que en té cura a alguns municipis fa el que pot per mantenir l'ordre, però l'acumulació de residus els supera. A més, la recollida selectiva a domicili no es fa correctament. Carrers sense fer, alguns a mitges i fraccions sense recollir són algunes de les deficiències del servei. A més, el mal estat dels camions de recollida fa que sobretot a l'estiu deixin brutícia i regalims en el carrer que causen desagradables problemes de males olors als residents.

Tot plegat passa, segons expliquen els batles i batlesses de la comarca, amb l'entrada en vigor del nou contracte del mes de desembre de 2023 a la mateixa empresa que gestionava el servei, Melchor Mascaró, i que suposà un increment d'1.255.403,04 € anuals passant dels 2.343.370,72 euros a 3.598.773,76 € cada any. Davant aquest increment, la majoria dels municipis hagueren d'apujar la taxa de residus per a 2024. A més, alguns dels ajuntaments han començat a fer passes per reduir el cost d'aquesta taxa instaurant la bossa vermella i la inspecció tècnica de residus.

Cargando
No hay anuncios

El passat mes d'agost hi va haver una reunió a la seu de la Mancomunitat Pla de Petra entre els batles i batlesses i els representants de l'empresa per tal de posar fil a l'agulla. Gairebé un mes després la situació no ha millorat.

Cargando
No hay anuncios

La presidenta de la Mancomunitat del Pla, Joana Maria Pascual, ha informat que davant aquesta situació l'organisme supramunicipal ha obert dos expedients sancionadors, un pel mes de juliol i l'altre pel mes d'agost, i que aquest mes de setembre n'obrirà un altre. "Segons el contracte, l'empresa tenia mig any per posar en marxa el servei, és a dir, fins al mes de juny, però a partir de juliol si no funciona correctament, la Mancomunitat ja pot obrir els expedients sancionadors corresponents a les deficiències de cada mes", explica Pascual.

Així, ara per ara, s'ha resolt un expedient amb el qual se sanciona l'empresa amb 21.000 € per les incidències del mes de juliol. El del mes d'agost encara no s'ha calculat i està en tramitació el del mes de setembre. La Mancomunitat resta aquestes quantitats estipulades per una empresa externa de la factura que presenta la concessionària del servei de recollida.

Cargando
No hay anuncios

"Ens diuen que no tenen personal i que tenen moltes dificultats per trobar-ne i que els camions estan en mal estat i altres coses, però el cas és que el servei no es dona com cal i és una evidència que veiem nosaltres i veuen els ciutadans que ho pateixen i el que no podem fer nosaltres és quedar mans plegades", explica Pascual.

L'empresa ha recorregut aquestes sancions perquè no hi està d'acord. "Tenen dret de recórrer-les, però el fet és que el servei va fatal i ho veu tothom", conclou la presidenta de la Mancomunitat.