El Consell limita la velocitat a 60 quilòmetres per hora a la carretera de la Serra
La DGT incrementa la presència de radars, càmeres mòbils i drons a la Ma-10
PalmaEl Consell de Mallorca, la Direcció General de Trànsit (DGT) i la Delegació del govern espanyol a les Balears han acordat davallar el límit de velocitat de 70 quilòmetres per hora a 60 a la major part de la carretera que travessa la serra de Tramuntana. Tot i això, encara hi haurà trams en què el màxim podrà ser inferior o superior. Segons fonts del Consell, l'executiu insular ha acceptat davallar 10 quilòmetres per hora la velocitat a tots els trams de la Ma-10 que la DGT hi ha proposat amb l'objectiu de millorar-hi la seguretat. Per ara, ja s'han senyalitzat entre un 50% i un 60% d'aquests punts, xifra que augmenta cada dia.
Amb aquest canvi, les administracions s'adrecen "especialment al col·lectiu de motoristes" en les noves mesures de seguretat viària acordades per la carretera que travessa la serra de Tramuntana. Si el febrer el Consell Insular ja va davallar la velocitat màxima d'un dels trams més problemàtics de l'Ma-10 –l'entorn del mirador de les Barques– de 70 quilòmetres per hora a 50, ara el setge s'intensifica encara més.
Tot es fa amb l'objectiu d'"evitar comportaments de risc per part de determinats usuaris". Segons argumenten en una nota de premsa conjunta el Consell, la DGT i la Delegació, les mesures cerquen "millorar la convivència entre els usuaris de la carretera i els veïns dels municipis de la serra de Tramuntana". Les administracions han mantingut diverses reunions arran de les "queixes veïnals rebudes pels renous i situacions de risc que s'han registrat els darrers mesos per part de determinats motoristes".
Per ara, s'han acordat les mesures i només algunes s'han posat en marxa. Pel que fa al màxim de velocitat, fons de la Delegació del govern espanyol a les Illes especifiquen que la DGT ha fet la recomanació i que serà el Consell qui decideixi com i on aplicar-la. Així, es preveu que el límit genèric de la carretera que connecta Andratx amb Pollença passi de 70 quilòmetres per hora a 60, amb algunes excepcions: pot haver-hi trams en què es mantingui en 70 i que en altres sigui inferior.
Quant a la vigilància, la DGT ja ha implantat a l'Ma-10 mesures de control que no s'havien aplicat fins ara. Aquestes consisteixen en l'ús de radars i càmeres mòbils o drons. Juntament amb això, s'ha instal·lat un aparell encarregat de mesurar l'aforament de la carretera, per conèixer el nombre de vehicles que hi transiten, la velocitat i la freqüència. L'objectiu és obtenir un estudi de càrrega de la via.
Més senyals
Així mateix, i per recomanació de la DGT també, el Consell de Mallorca reforçarà els senyals horitzontals de prohibició d'avançament per definir els trams on les marques vials no ho deixen del tot clar. En la mateixa línia, la Direcció General de Trànsit aconsella instal·lar marques per dissuadir la circulació de les motocicletes entre el carril d'anada i tornada, intensificar la senyalització del límit de velocitat en llocs al costat d'entrades o creus d'altres vies, senyalitzar les corbes amb panells direccionals i/o senyals de perill en punts amb inconsistències de traçat i instal·lar bandes transversals d'alerta en punts de conflicte, com ara encreuaments de vianants i ciclistes.
Cal recordar que la carretera que travessa la Tramuntana va ser una de les vies amb major accidentalitat de Mallorca el 2019, amb prop d'un accident per setmana de mitjana. Entre els mesos de gener i desembre tant del 2018 com del 2019, la Direcció General de Trànsit (DGT) va registrar 52 accidents en diferents punts de la Serra, mentre que el 2017 la xifra va ser de 59.