Sevillano: “Ens hem sentit sols defensant el carril VAO”
El responsable insular d’Infraestructures lamenta el poc suport dels socis del Pacte, sobretot de Mobilitat del Govern
PalmaUna de les actuacions que el Consell de Mallorca ha posat en marxa durant el 2022 per intentar començar a canviar la manera de moure’ns és el carril per a vehicles d’alta ocupació (VAO). Quan tot just s’acabava d’inaugurar, varen arribar moltes crítiques per part de l’oposició política, i també de ciutadans que no acabaven d’entendre la mesura i omplien les xarxes socials de queixes. L’acció consisteix a llevar un carril del tram final de l’autopista de Llucmajor-Palma i només permetre-hi la circulació de vehicles de servei públic i cotxes que duguin més d’una persona. Una mesura que moltes ciutats europees han pres, però que no es veu bé en una illa amb addicció al cotxe. Pel conseller insular Ivan Sevillano, “és una actuació que s’havia estudiat, treballat i que evidentment no va a favor del cotxe privat, sobretot si és un cotxe amb només un conductor. Si realment volem canviar coses, hem d’actuar de manera diferent o no aconseguirem res. I tot i que encara és prest per valorar la mesura, n’estic molt orgullós i satisfet. Ara mateix, els serveis públics i els cotxes amb més d’un ocupant tenen més fluïdesa, i això és el que hem de fer”, afirma.
Precisament aquesta mesura i les crítiques que l’acompanyaren varen provocar una certa tensió política. “Ens hem trobat sols i crec que és un mal símptoma. Crec que és una mesura que hem de defensar tots els partits que creim en la mobilitat sostenible i, sincerament, vaig veure una resposta del conseller de Mobilitat del Govern (Josep Marí) i no vaig sentir que em fes gens de costat, cosa que lament profundament, perquè en concret vull recordar que les competències en matèria de mobilitat són de la Conselleria”, recorda.
Pla de carreteres
Sevillano i el seu equip estan treballant ara en la nova confecció del pla de carreteres, que volen deixar aprovat almenys inicialment dins el 2023. A més d’incloure mesures com la xarxa intermunicipal de bicicletes, el pla preveu una vintena d’aparcaments dissuasius, però concebuts en origen. “El que no acaba de ser una bona mesura és fer aparcaments dissuasius a prop de Palma, que és un coll de botella. Tanmateix acabes agafant el cotxe. El que proposam és que la gent el pugui deixar a les estacions de tren del seu municipi o del punt més proper, que realment permeti canviar el vehicle privat pel públic en origen, i no només els 4 o 5 quilòmetres finals”, explica el conseller insular.
Però el Consell de Mallorca ja no aspira només a preparar el pla director de carreteres, “sinó a gestionar la mobilitat. No té sentit que nosaltres hàgim de fer equilibris per fer mesures valentes dins un departament que tanmateix és carreteres i, en realitat, no puguem coordinar les actuacions amb una mirada àmplia i completa des de la mobilitat. No tornarem a pactar si no podem fer aquest traspàs. El PSOE diu que sí, que hi haurà traspàs, però no ho ha fet aquesta legislatura”, afirma Ivan Sevillano.u
u