Els sindicats educatius reclamen una davallada de l'horari lectiu per aplicar els nous currículums

Educació formarà 1.400 professors al llarg del curs perquè els centres s'adaptin a la LOMLOE

La LOMLOE vol impulsar l’aprenentatge per competències i limitar les repeticions.
03/05/2022
3 min

PalmaLa Mesa Sectorial d'Educació –que agrupa la Conselleria i els sindicats– ha tractat aquest matí l'esborrany dels nous currículums d'Educació Infantil i Primària, que s'adapten a la nova llei espanyola. De fet, la LOMLOE estableix que per al curs 2022-2023 ja s'ha d'aplicar la nova arquitectura curricular a Educació Infantil i en els cursos senars de Primària, ESO, Batxillerat i cicles formatius de grau bàsic. Actualment, la Conselleria ja ha publicat tots els esborranys de currículums d'Infantil a Batxillerat.

Tots els sindicats han estat d'acord en la necessitat d'enterrar la Llei Wert i han valorat positivament els objectius que cerca el canvi curricular per transformar el sistema educatiu, en la línia dels països europeus i les recomanacions de la Unesco i de l'ONU. Ara bé, també tots han denunciat que és precipitat començar el canvi l'any vinent i han demanat que es davalli la càrrega d'hores lectives.

"El que més ens preocupa és el temps per aprendre i aplicar-ho", planteja el portaveu de l'STEI, Lluís Segura, que assegura que no s'han posat en el contingut, "sinó en el quan i en el com". En aquest sentit, explica que hi ha centres que ja treballen en la línia que plantegen els currículums, però n'hi ha d'altres que "estan a anys llum". "És un canvi de paradigma molt important", insisteix. A més de la davallada d'hores lectives, el sindicat demana més inversió per davallar ràtios. "Tota l'estona es parla d'atenció individualitzada, d'inclusió, però per a això necessites més docents i menys nins dins les aules".

En la mateixa línia, Maria Gràcia Vila defensa que "és molt precipitat i s'haurien d'ajornar". "Sortim d'una pandèmia, han de donar més temps per adaptar-se i fer la formació de manera eficaç". D'altra banda, assenyala que "les comunitats autònomes s'haurien d'haver plantat, no passa res per ajornar-ho i fer-ho millor; s'ha de cuidar una mica més el personal". "El més adient seria prorrogar la implementació, donant la màxima flexibilitat, més formació i més recursos humans", afegeix des de CCOO Mario Devis.

"Els docents duen molt d'esgotament acumulat arran de la pandèmia i ara s'hi afegeix el fet d'haver d'adaptar-se als nous currículums, que suposen una càrrega de feina brutal", afegeix el portaveu d'UGT, Tino Davia. Aclareix que la voluntat és que "la LOMQE es liquidi al més aviat possible", però "no es pot fer a costa d'un empitjorament de les condicions laborals dels docents". Amb tot, fa un "balanç relativament positiu" de la reunió perquè Educació ha tingut en compte algunes propostes, com una certa flexibilització dels terminis d'aplicació.

De fet, el director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni Morante, ha presentat una proposta per flexibilitzar els terminis i les tasques que han de fer els centres. També ha explicat que 1.400 professors faran una formació específica que s'allargarà durant tot el curs. A més, la Conselleria ha elaborat materials curriculars "que possiblement es podran presentar abans de final de mes per facilitar l'adaptació als centres". Morante ha reconegut que hi ha molt poc temps per fer un canvi tan important, i ha assenyalat que "ve derivat del calendari d'aplicació de la LOMLOE".

Amb tot, el director general ha defensat que els currículums "suposen una oportunitat per als centres de fer un ensenyament molt més personalitzat i molt més adaptat a les necessitats dels alumnes". I ha afegit: "Hem volgut donar un missatge de tranquil·litat i que els centres i els professors no s'estressin perquè això ho faran amb acompanyament, de manera progressiva i flexible al llarg del proper curs".

Poc temps per a les al·legacions


Les entitats sindicals ja varen denunciar el mes passat la manca de temps per presentar al·legacions als esborranys dels currículums d'Infantil i Primària. "De cap manera es pot parlar d'un currículum consensuat amb la comunitat educativa quan s'ha habilitat un termini de només cinc dies perquè aquells que realment posarem a la pràctica la nova llei d'educació hi presentem les nostres inconformitats", plantejava UOB Ensenyament.

stats