L'augment de contagis i quarantenes a les escoles obliguen el Govern a canviar el protocol
Les conselleries de Salut i Educació modifiquen el protocol de seguiment i gestió dels casos de covid-19 per frenar la transmissió més ràpidament i reduir la sobrecàrrega de feina als centres
PalmaLes escoles travessen la recta final del primer trimestre amb la sisena onada de covid-19 impactant a les aules. Davant l’increment dels contagis, el Govern ha modificat el protocol covid-19 per agilitar la gestió de casos i, així, contenir millor la transmissió. Segons les darreres dades facilitades per la Conselleria d’Educació –publicades aquest divendres–, del 27 de novembre al 3 de desembre hi havia 421 estudiants contagiats i 23 positius entre els docents. Són xifres molt superiors a les registrades en el mateix període de l’any passat, quan s’havien detectat 7 positius entre professors i 211 entre els alumnes. Els grups en quarantena s’han més que duplicat: dels 42 que hi havia l’any 2020 als 111 d’enguany. I la tendència és que les infeccions continuïn a l’alça, perquè la corba de contagis en el conjunt de la comunitat autònoma manté la tendència ascendent. És important destacar que la gran majoria dels contagis es produeixen fora de l’escola i, per tant, la transmissió dins les aules és mínima, gràcies a les mesures de seguretat.
És per aquest motiu que tant la consellera de Salut, Patricia Gómez, com el conseller d’Educació, Martí March, varen insistir a defensar divendres en roda de premsa que “l’escola és segura”. “L’escola detecta, diagnostica, atura. Ha demostrat una fortalesa que no tenen altres institucions”, va proclamar March. En aquesta línia, va demanar “coherència” entre les mesures que se segueixen a l’escola i fora de l’escola, més encara amb l’arribada de Nadal.
Els motius principals que expliquen l’augment de casos d’un any a l’altre són, d’una banda, la incidència acumulada, que ara frega els 400 casos per 100.000 habitants a 14 dies, mentre que el 2019 era de la meitat: 215 casos. D’altra banda, hi ha mesures més relaxades fora dels centres, cosa que fa que s’ajuntin més tant els infants com els adults. I, per acabar, dins l’escola hi ha grups de convivència més grans i presencialitat completa. Malgrat l’increment de les infeccions, el nombre de casos i quarantenes en l’àmbit educatiu representen una proporció petita de la població escolar. En el cas dels positius, són el 0,19% del total de l’alumnat,i dels grups en quarantena, representen l’1,22%.
Canvis de protocols
Com que la majoria de l’alumnat a partir de 12 anys està vacunat, els positius i contactes estrets es concentren a les etapes d’Infantil i Primària, en les quals els infants encara no han estat immunitzats. Aquesta situació ha provocat confusió i problemes d’organització als centres, assegura la presidenta de l’Associació de Directors i Directores d’Infantil i Primària, Joana Maria Mas. “Des d’Educovid ens diuen que van desbordats i ens carreguen la responsabilitat d’organització als centres”, afirma. I afegeix que, “depenent del tècnic, es pren una decisió o una altra”, de manera que “hi ha grups de Primària que els confinen sencers malgrat dur la mascareta i d’altres que només en confinen els del voltant del positiu”. “Tot això crea confusió als centres i famílies”, assegura. A més, per la saturació d’Educovid, les famílies han patit endarreriments grans per fer les PCR. És el cas de Sílvia Olives. Varen confinar el seu fill de 5 anys per contacte el 26 de novembre i acabava la quarantena dia 6. “Fins al mateix dilluns horabaixa no ens varen citar per fer les PCR, que ens programaren per al dimecres 8, ja fora del període de quarantena”, denuncia. A més, critica que, si no volien fer-se la prova, havien de quedar deu dies més a casa.
Els canvis que Salut ha anunciat en el protocol cerquen solucionar aquest tipus de contradiccions i actuar més ràpidament. A les etapes d’Infantil i Educació Especial, com que els infants no duen mascareta, es continuarà considerant contacte estret tota la classe i, per tant, tots els infants d’aquell grup hauran de fer quarantena. Això sí, només es farà una prova (fins ara se’n feien dues). En canvi, a Primària, els companys del positiu no hauran d’aïllar-se, perquè duen mascareta i s’assumeix que l’han emprada correctament. Fins ara, el docent havia de decidir si l’alumne havia fet un bon ús de la mascareta o no per posar-lo en quarantena. En aquesta etapa, es faran dues proves diagnòstiques als contactes estrets i la primera serà un test ràpid, per guanyar temps. En cas que sortís un segon positiu, llavors sí que tota l’aula entraria en quarantena.
Gómez assegurà que, amb aquests canvis, el nombre d’alumnes en aïllament “disminueix de manera considerable”. I és que les quarantenes generen moltes complicacions a les famílies per conciliar, perquè els progenitors dels contactes estrets no tenen dret a baixa, només els del positiu. “És una situació que es dona des de principi de curs i no s’ha resolt”, lamenta el portaveu de la Federació de Famílies d’Alumnes de Mallorca (FAPA), Miquel Àngel Guerrero. “Si poden, alguns demanen vacances, però, si no, has de deixar el fill amb algun familiar i posar-lo en perill de contagi”, afegeix. La Federació ha reclamat solucions a l’Executiu illenc, però és una competència estatal. “No trobam solució al fet de compaginar el deure de tenir cura dels fills amb el nostre deure laboral”, tanca.