Alimentació

La sobrassada ha estat el nou producte estrella d'aquest Nadal

Els comerços alimentaris destaquen que el consum de productes locals ha augmentat de manera notable

Sobrassades a una xarcuteria del mercat de l'Olivar
Maria Pujalte
09/01/2025
3 min

PALMAEl consum de sobrassada mallorquina ha estat la gran sorpresa d'aquest Nadal per als comerços alimentaris. Les xarcuteries del mercat de l'Olivar han notat que s'han venut moltes més sobrassades enguany que durant altres festes nadalenques. Fins i tot expliquen que han hagut de posar-les a la primera línia dels taulells per assegurar-se que la gent les veia bé, perquè ha estat "el que més cercaven els compradors", expliquen els botiguers. 

Altres productes estrella d'aquests establiments han estat els formatges, la mel i les galetes salades artesanals. "La gent demana molt més que abans els productes locals, balears o mallorquins, i els solen preferir davant d'altres", assegurava una venedora del mercat.

Els preus pugen, però els comerciants intenten mantenir-los perquè no baixi la demanda. Això ha passat sobretot amb el pernil ibèric: va començar a pujar a l’octubre i el varen intentar mantenir fins que varen haver d'apujar-ne el preu per continuar tenint un cert marge de benefici.

"En general, enguany n'han disminuït les vendes", asseguren molts botiguers. Conten que els clients comencen a comprar cuixots a final de novembre, normalment per regalar, i a finals de desembre ja el demanen tallat per menjar-se'l a ca seva. 

Fruiteria

A les fruiteries el preu del raïm, un clàssic del vespre de Cap d'Any, ha pujat un 15% amb relació al preu del darrer Nadal. Els fruiters del mercat n'han venut fins a un 10% menys que l'any passat. A algunes fruiteries, on el raïm ve de Múrcia i se n'ha mantingut el preu, asseguren que no n'han notat una davallada de les vendes. 

Fruiteria del mercat de l'Olivar

Els fruiters del mercat asseguren que han venut productes "molt més senzills que d'altres anys" i que allò que més ha triomfat, a part del raïm, ha estat l'enciam, les magranes, el patató i la pinya.

Pastisseria

Aquest Nadal les pastisseries diuen haver notat una baixada de vendes considerable. La gent ha comprat productes molt més bàsics com ensaïmades, tortells de reis o el tronc de Nadal. Tot i això, el que més han venut ha estat el pa, com cada any, però amb molt més protagonisme que mai. 

Les pastisseres del mercat asseguren que "els preus i l’oferta de les grans superfícies" han fet que quasi ningú cerqui torrons i mantegats als mercats. 

Peixateria 

A les peixateries no han notat gaires canvis. Els productes amb més èxit són els mateixos que altres anys: gambes, marisc divers, lluç i rap. Enguany, la novetat ha estat la tonyina. Molts peixaters associen l'increment a plats orientals com sushi, amanides 'poke' i tàrtars. 

Peixateria del mercat de l'Olivar

Els preus a les peixateries, en general, s’han mantingut igual que el darrer Nadal. Diuen que les vendes han estat un èxit, tant que alguns asseguren que tant de bo fos així tot l’any: “Només faria falta que féssim feina sis mesos”.

Carnisseria

A les carnisseries la sensació és la mateixa que a les peixateries: les vendes han augmentat respecte del darrer Nadal. Han notat que la gent s’ha planificat més que l’any passat i ha comprat el que necessitava amb antelació. La porcella mallorquina enguany ha arribat als 180 euros per unitat, però això no ha impedit que la gent la compri. 

En general, s'han cercat alternatives barates dels altres productes que tenien preus més alts: les perdius han substituït el faisà, que anava a 30 € la peça. 

stats