La Societat Balear de Matemàtiques demana més hores lectives a totes les etapes educatives
Assegura que amb la dedicació actual no és possible aconseguir els objectius marcats a la LOMLOE
PalmaLa Societat Balear de Matemàtiques (SBM-XEIX) i diversos signants demanen a la Conselleria d'Educació modificar "urgentment" els horaris setmanals dedicats a les Matemàtiques en totes les etapes "per augmentar significativament la seva dedicació horària". En una carta, dirigida al conseller Vera, expressen preocupació per les hores dedicades a la matèria derivades de la implantació de la LOMLOE. "Ha suposat un decreixement en les hores dedicades a l'ensenyament i l'aprenentatge de les Matemàtiques. Això preveu, sota el nostre parer, un empitjorament en la competència matemàtica dels alumnes de les Illes Balears en un futur pròxim", diuen els signants. La SBM també ha iniciat una recollida de firmes perquè els que vulguin puguin donar suport a la causa.
Els autors de la carta són conscients que un augment de les hores no implica necessàriament una millora de la qualitat en l'aprenentatge dels alumnes. "Però és cert que amb les hores actuals dedicades a les matemàtiques a totes les etapes es fa molt difícil aconseguir els objectius marcats a la LOMLOE, amb les indesitjables conseqüències per a la formació dels alumnes que pot ocasionar".
Diferències entre centres
El currículum LOMLOE de Primària indica que les hores de Matemàtiques han de ser, com a mínim les següents:
1r cicle (1r, 2n): 5 hores, amb 9 hores de lliure disposició.
2n cicle (3r, 4t): 6 hores, amb 8 hores de lliure disposició.
3r cicle (5è, 6è): 5 hores, amb 6 hores de lliure disposició.
En canvi, diuen que a l'anterior currículum es va fixar el nombre total de 4 hores setmanals a Matemàtiques a tots els cursos. "D'aquests canvis s'observa que es pot produir una dispersió molt elevada entre centres educatius, i que alguns centres poden fer fins a 5 hores setmanals en algun dels cursos (si es decideix un increment amb les hores de lliure disposició), respecte d'altres centres on poden decidir fer únicament els mínims, amb entre 2,5 i 3 hores setmanals en algun curs. Això provoca diferències molt substancials entre els aprenentatges que puguin assolir els alumnes de la nostra comunitat", assegura la Societat.
El currículum d'ESO també suposa una reducció global de les hores de Matemàtiques:
A l'ESO, per tant, hi ha un total de 14 hores distribuïdes al llarg dels quatre cursos, quan amb l'anterior legislació n'hi havia 15 "i ja eren insuficients". La gran majoria de comunitats autònomes ha adoptat un total de 16 hores (4 per curs), sent únicament el País Basc i les Illes Balears les que han fixat l'horari en 14 hores.
Pel que fa al Batxillerat, l'horari setmanal dedicat ha suposat una disminució en el primer curs, ja que es considera una assignatura obligatòria o d'opció de modalitat, i aquestes han passat a 3 hores. "A Batxillerat, per tant, hi ha hagut una disminució d'un 25% de les hores de docència a 1r curs en totes les matèries (Matemàtiques, Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials)". A segon de Batxillerat, en canvi, se'n fan 4. "Amb aquesta disminució és complex que es pugui garantir l'assoliment dels sabers i les competències que es descriuen en el currículum. El treball d'aquestes competències específiques requereix una distribució horària superior a l'actual", diuen els signants.