La societat civil planteja cobrar un euro a turistes per accedir a la Serra
També proposen traslladar les zones de bars i restaurants a polígons d'oci per alliberar els eixos cívics
PalmaCobrar un euro a les persones no residents per accedir a la serra de Tramuntana o traslladar les zones de bars i restaurants a polígons d'oci per alliberar els eixos cívics són algunes de les 350 propostes en les quals treballen els membres de l'I Congrés de Turisme de la Societat Civil, que ha esdevingut aquest dimecres a Palma. De l'anàlisi de les propostes sorgirà un document consensuat que serà remès a associacions, ciutadania en general, institucions i polítics a manera de declaració d'intencions.
Entre les propostes que s'han debatut en el grup 'Decreixement de places turístiques i adaptació al canvi climàtic' s'aborden algunes qüestions com la inclusió de places turístiques de creuers en els plans de reducció o canvis d'ús. També es proposa limitar a un habitatge per persona o entitat el lloguer turístic, limitar la compra d'habitatge a no residents o separar la bossa de places turístiques en dues, una per a cases de lloguer vacacional de famílies o propietaris, i una altra per a hotels i grans turoperadors. El document recomana, a més, augmentar la superfície de les habitacions, i transformar-ne dues en una o tres en dues; establir per llei efectuar periòdicament estudis de capacitat de càrrega, o limitar la participació dels turistes en la decisió sobre projectes finançats amb la taxa turística i que els residents tinguin prioritat. Així mateix, proposa establir mecanismes per reduir la petjada ecològica dels hotels mitjançant estudis de consum d'energia, aliments i aigua, o convertir les viles del Port d'Andratx i altres zones "que han impactat negativament en espais naturals" en estudis-apartaments per a residents.
Medi ambient
En el grup 'Turisme i medi ambient' s'ha parlat, d'una banda, de la saturació turística, una definició "que encaixa perfectament amb la realitat" de les Balears "i serveix com a referència permanent". Així, es proposa prohibir els cotxes de lloguer especulatius a les Balears que prioritzen la compravenda de vehicles amb descomptes fiscals; establir un límit diari d'activitat i capacitat operativa de vols, i restringir l'activitat aeroportuària i portuària en horaris nocturns. També es recomana exigir la gestió de ports i aeroports, anar reduint progressivament l'arribada de megacreuers, incloure els VTC en la transició cap a la mobilitat sostenible, implementar zones de baixes emissions i ampliar la xarxa ferroviària de Mallorca. El document recala, a més, en la importància de l'impuls de les energies renovables.
Entre altres qüestions, s'ha abordat també que s'apliqui la reducció del 90% de les taxes per a amarraments de vaixells tradicionals amb motor elèctric, usar aigües regenerades per a la neteja i manteniment de les embarcacions, així com per al manteniment dels espais portuaris o rebutjar qualsevol ampliació de ports de Mallorca. Prohibir fumar a les platges, limitar el nombre d'hamaques o de llicències de pesca recreativa, restringir la construcció de noves piscines privades o prohibir els canvis d'ús de rústic a urbanitzable o turístic són unes altres de les propostes recollides.
Economia i societat
El tercer grup de propostes, sota el títol 'Turisme, Economia i Societat', proposa destinar un 1% dels pressupostos públics a la conservació marina i vetllar pel compliment que el 3% dels productes alimentaris en establiments turístics siguin locals. També aconsella deixar de marcar el PIB com a mostra del benestar de la població local, apostar per un creixement de la qualitat i no de la quantitat, complir la llei de morositat per part del sector hoteler o promoure la mobilitat laboral a altres punts de l'Estat. Així mateix, assenyalen la necessitat de potenciar la dimensió lingüística i cultural en tots els projectes econòmics i socials, i incentivar el suport a la cultura local per preservar la identitat del territori i afegir un valor singular.
Proposen, d'un altre costat, prohibir a tot Mallorca el lloguer vacacional en edificis plurifamiliars; traslladar gradualment les zones de bars i restaurants a polígons d'oci per "alliberar els eixos cívics"; crear plans de protecció d'edificis i espais de valor històric, i limitar al màxim l'ús i aparcament de vehicles als centres històrics.
Governança
El grup 'Turisme i Governança', l'últim que completa el document de propostes, proposa, per part seva, que la ITS vagi en funció del preu d'habitació i deixi de ser fix, així com augmentar-ne l'import. També planteja un impost sobre immobles de no residents de gran valor, un pressupost fix anual per a la compra d'immobles turístics o de segona mà per posar-los directament per a lloguer a preu regulat, crear un fons d'inversió en medi ambient i solidaritat, no usar diners públics per promocionar el turisme a l'illa, i implementar més mecanismes de participació i consulta ciutadana en la política.