La solució dels hotelers a la congestió de les carreteres: els residents han de fer "un canvi de xip" i agafar menys el cotxe

La presidenta de la FEHM, Maria Frontera, ha dit que el turisme a les Balears ve de països amb cultura d'ús de transport públic

La presidentas de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), Maria Frontera.
4 min

PalmaEls hotelers demanen als residents de les Balears que emprin menys el cotxe per combatre la congestió de les carreteres, com una de les mesures per reduir la massificació turística que pateix l'Arxipèlag. La presidenta de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), Maria Frontera, ha explicat, durant el I Congrés de Turisme de la Societat Civil que, segons el seu criteri, no tot és culpa dels milions de turistes que arriben cada any a les Balears i dels cotxes de lloguer, sinó també dels residents. Al col·loqui, moderat per la subdirectora de l'ARA Balears, Maria Llull, també hi han participat la presidenta del GOB, Margalida Ramis; José Luís García, secretari general de CCOO a les Balears; Maria Gisbert, gerent d'Habtur; i el director insular de Turisme per a la Governaça i la sostenibilitat, Pedro Mas.

"A les Balears hi ha pràcticament un cotxe per cada habitant, i els que ens visiten venen de països on hi ha més cultura de transport públic i tal vegada tenen un cotxe per família. Els residents som els primers que hem de plantejar un canvi de xip i fer una reflexió. No es transita d'una economia lineal a la circular només perquè el sector turístic tingui mesures de circularitat", ha reflexionat la presidenta de FEHM, entre les rialles i l'estupefacció del públic. Frontera també ha reclamat que s'aposti per millorar les freqüències de transport públic amb l'objecti de reduir els trasllats en vehicles privats. "Com no hi ha protestes pel desastre de sistema de mobilitat que tenim?", s'ha preguntat. Així mateix, ha justificat la massificació de les carreteres com a conseqüència dels vehicles de lloguer en circulació: "Durant molts anys els hem acostumat (als turistes) al fet que no podien arribar a la zona turística en transport (públic=, i ara s'ha complicat perquè han d'arribar a la casa vacacional llogada en una zona on no hi ha servei".

El tràfic en hora punta, culpa dels residents?

El director insular de Turisme per a la Governança i la Sostenibilitat, Pedro Mas, per la seva banda, ha dit que ja fa anys que les carreteres de Mallorca estan congestionades, un fet que ha atribuït també, i en part, als hàbits de mobilitat dels residents. "A les 8.00 del matí si vols arribar a Palma trobes trànsit. I en aquesta hora hi ha poc turisme pel carrer", ha dit.

Frontera també s'ha referit al sistema de taxis de Ciutat. "A Palma teníem tres associacions, tu hi telefonaves i en reservaves un, però et passava per davant i no el podies agafar perquè era d'una altra associació". Ara, en principi, s'implantarà una aplicació única per a tota la ciutat, un fet que en facilitarà la contractació dels serveis. En el marc del Fòrum, la presidenta de la FEHM ha fet referència a les "tones d'aigua" que, ha dit, es perden en les canalitzacions dels municipis. "Un estudi universitari assenyalava que la quantitat de tones d'aigua que es perdien en les canalitzacions són més altes que les equivalents a tot un any de temporada turística a totes les Illes. El tema de l'aigua, és cert que tots en gasten, residents i turistes, però hi ha municipis de l'illa que perden entre un 50% i un 60%".

Cartes damunt la taula

En el marc del col·loqui, tots els participants han coincidit en el fet que ha arribat l'hora d'abordar el problema de la massificació, encara que amb matisos de pes pel que fa a quin és el punt de partida. "Ja hi ha dades i indicadors suficients, i el més evident és el del malestar al carrer", ha dit Ramis, mentre que Frontera ha dit que aquestes estan obsoletes. "No és cert quan es diu que els recursos de les Illes s'han gestionat malament, sinó que s'han gestionat amb la intenció clara d'especialitzar l'economia en turisme", ha afegit Ramis. "S'ha fet una inversió a convertir les Balears en un laboratori d'experiències turístiques. Primer de sol, després cultural, gastronòmic, d'escapades a Lluc", ha enumerat. La presidenta del GOB també ha posat l'incís en un fet: els barris més precaritzats també estan al focus de l'economia turística, com és possible comprovar si un es passeja per les zones obreres de ciutat. No és difícil trobar turistes que circulen o que entren a edificis residencials on, presumiblement, hi estan allotjats.

La representant d'Habtur ha fet una consideració que ha generat el rebuig dels assistents. "Hi ha un tipus d'habitatges turístic que no es podrien dedicar a lloguer residencial", ha dit. També ha recordat que a les zones tensades ja estan prohibits, un fet, però, que no n'impedeix l'oferta il·legal, sobre la qual Gibert ha demanat posar el focus i perseguir. Així mateix, ha posat sobre la taula la idea que els hotels podrien tornar a allotjar els treballadors, com feien molts anys enrere per intentar alleugerir la presió sobre l'habitatge.

CCOO ha defensat que tothom està d'acord a reconèixer el malestar de la ciutadania, "però no sé si d'acord sobre què és el millor per a les Illes", ha dit García. El turisme, ha recordat, representa el 87% del PIB, i cada any té una evolució positiva i apuja la despesa turística, a més de les afiliacions del sector a la Seguretat Social. També ha incidit en el cost de l'habitatge, que ha fet que molts treballadors deixin de venir, però també que gent d'aquí se'n vagi a fora a la recerca d'oportunitats. "S'ha de prioritzar la realitat social per damunt de la realitat econòmica. Nosaltres no vivim del model turístic, sinó que és el model turístic que viu de nosaltres i dels nostres recursos. Mentre no afrontem l'escassetat de recursos, errarem i hi haurà més tensions i malestar social", ha sentenciat la presidenta del GOB.

stats