Aena preveu invertir un 14% del seu pressupost en Son Sant Joan els pròxims cinc anys
La proposta del Document de Regulació Aeroportuària vol destinar 312,6 milions d'euros a l'aeroport de Palma
PalmaAena preveu invertir un 13,9% del pressupost dels pròxims cinc anys en Son Sant Joan, un percentatge que equival a 312,6 milions d'euros. Aquesta partida només és superada pels 403 milions (el 17,9%) que pretén destinar a l'aeroport de Madrid, i els 365 milions per al de Barcelona (16,2%), segons el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) del període 2022-2026. El document és de principi de setembre, segons expliquen fonts del GOB, que ha filtrat públicament el text aquest dilluns. Això vol dir que és posterior a la reunió mantinguda entre la Generalitat catalana i el govern espanyol a l'agost, on s'acordà ampliar l'aeroport del Prat. Aquest pacte, però, va quedar suspès la setmana passada per manca de consens entre els dos executius.
El document publicat, que es tracta d'una proposta "confidencial", es preveu que sigui aprovat pel govern estatal el 30 de setembre, segons els ecologistes i el diputat de MÉS per Mallorca Josep Ferrà, que poc abans que el DORA fos filtrat pel GOB havia advertit al Parlament que tenien "informacions" sobre aquesta data d'aprovació. Pel que fa a la resta d'inversions, el text diu que es destinarien als aeroports de Màlaga (88,3 milions); Alacant-Elx (56,2) i Gran Canària (53). En cas que la proposta s'aprovàs, la resta d'aeroports rebrien 482,9 milions, mentre que 489 milions serien per a altres serveis.
Ferrà ha criticat que les institucions balears no tinguin coneixement sobre què diu i què preveu el DORA respecte dels aeroports illencs. Pel que fa a Son Sant Joan, en el document no es detallen les actuacions previstes, i només es diu que es farà una remodelació de la terminal; que es faran inversions de suport i reposició i una remodelació de la seguretat operacional. Les actuacions plantejades per l’ens estatal a Mallorca impliquen remodelar els filtres de seguretat i construir vuit fingers, les passarel·les d’accés als avions perquè els passatgers no hi hagin d’anar amb autobús. Això suposaria reduir un 20% el temps mitjà que necessita cada usuari per moure’s per l’aeroport, com ja va informar l'ARA Balears. L’increment del nombre de fingers implicarà que hi hagi menys aeronaus estacionades a la plataforma d’avions i l’espai que quedi buit podria servir per aparcar-hi més naus, però Aena es va comprometre amb el Govern a no fer-ho. En el mateix sentit, l’ens no hauria de crear més places d’aparcament per a cotxes com preveia, excepte les destinades als treballadors.
El DORA proposa que el 2026 l'aeroport de Palma pugui acollir 29 milions de passatgers, i el GOB ha alertat en un comunicat que és tant com el "rècord" del 2019, quan es fregaren els 30 milions. "L'escenari de saturació de fa dos anys és ara el punt de partida de desenvolupament futur", han lamentat. Els ecologistes consideren que la proposta d'Aena "ataca" la declaració vigent d'emergència climàtica aprovada pel Govern i el Consell de Mallorca, perquè deixa en "paper banyat" qualsevol planificació de polítiques de "sostenibilitat, ecològiques o de canvi de model".
En la mateixa línia, el diputat de MÉS ha demanat aquest dilluns que les inversions que Aena faci a Palma només serveixin per millorar i en cap cas per ampliar l'aeroport. Cal recordar que Aena es va comprometre el febrer del 2020 amb l’Executiu balear a reformular els seus projectes perquè no suposassin una ampliació, però no es podrà saber si ho compleix fins que se’n faci pública la revisió. Aena és qui té la darrera paraula. Per tot això, Josep Ferrà ha reiterat que tots els partits han de tornar a rebutjar els plans de l'ens estatal, com ja va fer el Parlament l'any passat. La portaveu parlamentària d'Unides Podem, Esperança Sans, també ha comentat en una roda de premsa a la Cambra aquest dilluns que els doblers per fer les obres d'ampliació es destinin a impulsar el transport públic de busos i ferroviari.