Uns supermercats alemanys es reinventen com a nou espai per lligar
Un establiment del sud del país es fa famós per reservar una franja als solters els divendres al vespre
Els responsables de màrqueting de la cadena de supermercats Edeka han justificat de sobte el cor groc que acompanya el logo de l’empresa en temps de coronavirus. La pandèmia ha fet que un establiment de Volkach, un poble bavarès de menys de 10.000 habitants entre les grans ciutats de Nuremberg i Frankfurt, passi a ser conegut a tot el país des de principis de febrer. “No és una acció nova: fa dos anys que vam introduir l’hora dels solters (single shopping ) els divendres entre les 18.00 i les 20.00 hores”, explica un portaveu del supermercat. Però el covid-19 els ha redescobert: ves al supermercat per poder lligar és un eslògan que fa setmanes que ha enganxat més d’un client, si bé aquesta opció només s’ofereix en aquesta sucursal del sud del país. Altres supermercats ofereixen franges horàries perquè la gent gran o persones de risc hi puguin anar a comprar de manera segura, però aquesta és una altra història.
Des de principis de novembre, centres culturals, gimnasos, restaurants i bars estan tancats com a mesura per combatre el covid-19. Des de fa gairebé un any, a Alemanya les discoteques i els bars nocturns no obren. Les sales de concerts van reobrir uns mesos i van tancar al novembre. A més, aquesta mateixa setmana la cancellera Angela Merkel (CDU) i els presidents de les setze regions federals han decidit que només concedeixen a les perruqueries el permís per reobrir a partir de l’1 de març. No seria d’estranyar que els alemanys canviessin la fórmula clàssica de perruqueria, sopar i copes per la de perruqueria i anar a comprar a l’Edeka. La decisió d’obrir les perruqueries abans que altres serveis no essencials arriba, per cert, com a mesura per fer front al mercat negre que des del 16 de desembre, quan el govern de Merkel va demanar que tanquessin, s’ha multiplicat en aquest sector.
De moment, i fins i tot sense haver passat pel perruquer, qui va a comprar a Volkach o decideix fer un tomb per l’establiment en qüestió pot demanar penjar-se un cor amb un número a la jaqueta quan hi entra. Si durant la compra detecta algú que li agradaria conèixer, pot informar de la situació a la caixera. I la caixera-Celestina pot llavors o bé cridar per megafonia el número escollit per demanar que es personi o bé, si qui ha triat és tímid o tímida, pot anotar el número de telèfon del primer o primera i quan el número escollit passa per caixa pot fer de pont.
A les notícies regionals es recullen experiències particulars, com la de dues amigues de 50 i 60 anys que viuen a una desena de quilòmetres i que fa anys que no tenen parella i hi van per mirar de trobar “verdura fresca”. Per a adolescents del poble i voltants s’ha convertit en un divertiment. Diferents enquestes i anàlisis de sociòlegs mostren que el jovent és un dels grups que més han patit les conseqüències del distanciament social, privats d’espais per desenvolupar les arts de conèixer i deixar-se conèixer, una cosa intrínseca en aquesta edat. Els queden, esclar, les plataformes digitals, la publicitat de les quals ocupa llocs destacats a la capital alemanya, Berlín, coneguda per ser la ciutat dels solters. Aprofitant la fama que els ha donat la seva redescoberta acció dels divendres, el supermercat Edeka fa una comparativa de quina és la millor plataforma virtual de cites a través de la seva aplicació. De fet, segons Tinder, el negoci segueix funcionant bé malgrat les mesures antipandèmia. Especialment durant el primer confinament el març passat va haver-hi un clar increment d’usuaris.
En la trobada d’aquesta setmana, el govern federal ha promès que quan durant set dies es registrin un màxim de 35 nous casos per 100.000 habitants es podran començar a obrir museus, galeries i petits comerços. Però per als clubs i bars nocturns on poder lligar tot ballant no hi ha, per ara, cap perspectiva. La comissió de les discoteques de Berlín assegurava aquesta setmana que no compten en obrir amb normalitat fins a finals del 2022, els que sobrevisquin a més de dos anys d’hibernació. El temple berlinès del techno, Berghain, va reobrir com a galeria d’art, però va haver de tancar al novembre. El club Kit-Kat ha optat per seguir obert com a centre de tests ràpids. Potser caldrà introduir-hi el sistema de cors amb números a les jaquetes per als que busquen llocs no virtuals per lligar.