Salut
Societat28/12/2023

"T-Drogues", el polèmic bitllet de tren per drogar-se d'una manera segura

La Federació de Casals de Joves defensa que la targeta forma part d'una campanya que s'ha descontextualitzat

ARA
i ARA

BarcelonaLa T-Drogues, un fullet informatiu amb un format que imita els bitllets del transport públic, dona recomanacions per drogar-se de manera "més segura". "Pica bé el que vagis a prendre"; "Canvia de fossa nasal de tant en tant"; "Neteja't el nas després de cada viatge" o "Els turulos són d'ús unipersonal i intransferible". La Federació de Casals de Joves de Catalunya, l'entitat que l'ha dissenyat i promogut, assegura que aquesta "targeta" forma part d'una campanya de reducció de danys en l'ús de drogues que es va crear ara fa tres anys i que es dirigeix específicament a joves que ja són consumidors. Ara bé, les explícites instruccions per esnifar cocaïna han desfermat polèmica a les xarxes socials: algunes veus denuncien que es frivolitza amb el consum de drogues entre els joves i la consideren desafortunada.

L'objectiu de la T-Drogues, defensa la Federació de Casals de Joves de Catalunya, és minimitzar els danys entre aquells joves que consumeixen drogues perquè ho facin de la manera més higiènica possible. De fet, l'associació inclou un canó per aspirar la droga en pols i un sèrum per desinfectar-lo perquè, subratlla, moltes malalties infeccioses s'encomanen compartint estris per a la droga. En declaracions a l'ARA, fonts de la Federació expliquen que aquesta campanya en cap cas vol incitar al consum de drogues, sinó aconsellar mètodes higiènics i segurs entre els joves que ja les prenen, sobretot en contextos d'oci nocturn, per evitar-los "danys majors". "Aquest material està pensat per entregar-se únicament a població usuària i/o persones educadores que treballen amb aquesta població. És, per tant, un material especialitzat dirigit a un públic específic", han assegurat en un comunicat.

Cargando
No hay anuncios

Un dels primers a criticar la campanya ha estat el president del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (COMB), Jaume Padrós, que ho ha qualificat de "merda de material" i ha qüestionat si era una innocentada, ja que aquest dijous se celebra el Dia dels Innocents. "Potser la intenció és bona, però el material em sembla un despropòsit", afegia Padrós. S'hi afegia poc després l'epidemiòleg de l'Hospital Clínic Antoni Trilla: "Campanyes poc afortunades com aquesta posen de manifest un dèficit notable de seny i rigor per prevenir problemes de salut tan greus com els derivats del consum de drogues".

Des de l'entitat, però, assenyalen que no és la primera vegada que fan una estratègia publicitària tan directa i amb aquest to informal, i matisen que es dirigeix exclusivament a persones amb una drogodependència. En el cas d'aquesta mena de targeta, diuen, ja fa un mes que la reparteixen en actes i caseta informativa. "La campanya té un abast molt reduït, amb el material que fem només pot arribar a uns 300 consumidors. A més, ha funcionat durant tres anys sense incidents", assenyalen fonts de la Federació de Casals de Joves de Catalunya. En aquests tres anys, diuen, s'han repartit 250 targetes i enguany tenen mig miler en cartera.

Cargando
No hay anuncios

"Pautes útils"

La Federació també assegura que el format de la targeta s'ha "descontextualitzat" perquè s'ha viralitzat sense explicar que aquests materials es proporcionen als joves que se'n poden beneficiar en xerrades o formacions, i en alguns casos en els mateixos casals que conformen la federació, que són una trentena. "[Aquest material] Forma part d'un rang més ampli d'actuacions, també pedagògiques, que busquen reduir els riscos i danys dels usuaris de drogues en general, i, pel cas concret d'aquesta actuació, del consum de drogues per via esnifada", defensen.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, l'entitat defensa que aquest tipus de campanya és "necessària i efectiva" a l'hora de reduir riscos en persones de menys de 30 anys que prenen drogues. L'associació juvenil justifica a l'ARA que la T-Drogues forma part d'una estratègia més àmplia dirigida a la prevenció i promoció de la salut entre els joves, subvencionada per l'administració pública.

El programa d'intervenció de reducció de riscos d'Energy Control, de l'ONG Associació, Benestar i Desenvolupament, va assessorar la Federació en la creació dels fullets. "El nostre paper en aquesta campanya va consistir en la supervisió dels missatges i l’ajust d’aquests a la filosofia de reducció de riscos i danys i als objectius d’oferir a les persones que consumeixen unes pautes útils per reduir riscos relacionats amb l’esnifat de substàncies", assegura l'entitat en un comunicat.

Cargando
No hay anuncios

Segons Energy Control, aquestes targetes informatives tenen l'objectiu de "donar informació, prendre consciència i sobretot ajudar a reduir els riscos en la pràctica de la inhalació de substàncies". També subratllen que aquests materials de reducció de riscos i danys sempre van dirigits a les persones que utilitzen substàncies psicoactives i es distribueixen en llocs on aquestes persones es poden trobar i considera que generar polèmica al seu entorn pot resultar "contraproduent" i afectar "negativament" els potencials usuaris d'aquesta informació preventiva.