Mobilitat

“Els taxis a l’estiu no et volen si no ets guiri”

A l’aeroport de Palma els taxistes fan coa per agafar els turistes que arriben, mentre que al centre qualsevol resident ho té molt complicat per demanar-ne o aturar-ne un

A l’aeroport de Palma es concentren desenes de taxis cada dia per agafar turistes.
Mobilitat
06/05/2023
5 min

PalmaTaxis que circulen amb la llum verda en senyal d’estar disponibles, però que no s’aturen. Emissores de ràdio que fan sonar la musiqueta d’espera fins a l’extenuació. Aturades amb coes –de 20 i 30 persones– que creixen a un ritme més ràpid del que arriba el següent taxi. Són situacions que s’han resignat a viure els palmesans a l’hora de fer servir aquest transport públic dins la ciutat quan s’acosta l’estiu, segons expliquen diversos testimonis a l’ARA Balears. L’aeroport, en canvi, és una altra història: fileres i fileres de taxis s’amunteguen a l’aturada ubicada davant la porta d’arribades, que no deixa d’escopir turistes.

“Els taxis a l’estiu no et volen si no ets guiri”. És la conclusió que extreuen residents com Cristina, de 30 anys. Ella mateixa insinua que un taxista la va discriminar pel fet de no ser turista. Un vídeo aportat per la jove reflecteix l’experiència que va viure un vespre mentre n’esperava un. “Va passar en verd, i buit, però quan el vaig aturar, va apagar el llum i no em va voler explicar per què no m’agafava”, relata. Paula assegura que “és frustrant” veure com “arriben els turistes i els d’aquí ens convertim en ciutadans de segona, malgrat que realment és un servei públic”.

Malauradament, el cas d’aquesta jove no és aïllat. Irene, de 28 anys, explica que fa uns dies va voler agafar el transport públic amb la mare i la germana: “Vàrem dir ‘Agafam el que passi abans, taxi o bus’, sabent que a la nostra línia li quedaven 20 minuts per arribar. Al final, vàrem tornar en bus”. El mateix va fer Àngel, de 42 anys, a les 18 h d’un dissabte de fa unes setmanes: “Farts de telefonar, quedar en espera i que ens penjassin, vàrem optar pel bus”. Antònia, de 57 anys, es queixa del mateix, perquè “és impossible agafar-ne un; mai responen quan crides per reservar”. Igualment, Sara, de 28 anys, diu que va haver de caminar “des de Son Espases fins a la plaça d’Espanya”, perquè a la sortida de l’hospital, “a les dotze del vespre –després que operassin el seu pare–, no hi arribava cap taxi” ni va aconseguir que li agafassin el telèfon.

Borja, de 32 anys, conta que fa feina en un bar al centre de Palma i que “trobar un taxi per a clients és impossible, així com tornar de la feina a casa als vespres”. En el cas de Paula, de 30, s’hi afegeix l’agreujant que cada dia ha d’agafar un taxi per anar a rehabilitació, perquè l’hi paga la mútua. “He arribat a estar 40 minuts amb les crosses al carrer esperant, amb la cama rompuda. Des del primer dia la mútua em va avisar que en temporada alta, o amb creuers, fan el que volen i que prefereixen dur un anglès on sigui que fer aquest tipus de transports”, adverteix.

Que certs taxistes tenen preferències i que incompleixen la normativa és una realitat que també indigna el sector. Silvia Valera, una taxista que és propietària de llicència, diu que és “vergonyós” que “Palma estigui buida, mentre que a l’aeroport es barallen per agafar turistes”. Valera no se n’amaga i denuncia que el sector està controlat “per la màfia dels vells:els que fa més anys que fan feina són els mateixos que només volen venir a l’aeroport, fer quatre o cinc carreres al dia i prou”. 

L’associació d’autònoms del taxi de PIMEM també és conscient d’aquestes irregularitats. El president, Gabriel Moragues, puntualitza que “la majoria de conductors compleixen, encara que no n’hi hauria d’haver cap que no ho fes”. De tota manera, en cas que qualsevol usuari pateixi cap discriminació, Moragues aconsella dues coses. Per una banda, “no dir on vas fins que no estiguis assegut dins el cotxe, perquè no es puguin negar a dur-te i obligar-te a sortir”. I, per l’altra, “fer un vídeo o una foto, en cas que el taxi vagi en verd i no s’aturi, per posar una denúncia o una queixa al correu mobilitat@palma.cat”.

L’atractiu de l’aeroport

Ara, la principal queixa és la quantitat minsa de taxis que hi ha en circulació per Palma, sobretot en comparació amb les desenes que s’acumulen a l’aeroport. El mateix passa a les aturades del centre que no són en punts turístics, com ocorre a la plaça d’Espanya [fotografia de la pàgina dreta]. Per exemple, a les dues del migdia, els taxis hi arriben amb comptagotes, però parteixen tot d’una, perquè sempre hi ha algú esperant. D’això, el president de la patronal en responsabilitza l’Ajuntament de Palma: “Vàrem demanar que obligassin els taxistes a fer feina certs dies a Palma durant l’estiu [d’abril a octubre]. Ara, són tres al mes, però abans eren més. A més,molts no ho compleixen perquè l’Ajuntament no ho comprova”. Com a remei, Moragues suggereix “posar tarifes més atractives a Palma” –és a dir, més cares– perquè als conductors els hi surti a compte quedar-hi. El seu argument és que, en una mateixa jornada, un taxista que només circula per Palma fa molta més feina que qui fa carreres a l’aeroport, però cobrant el mateix.

Davant això, el regidor de Mobilitat Sostenible de Cort, Xisco Dalmau, argumenta que no tenen “mecanismes suficients per garantir que un taxista opera a Palma i no a l’aeroport. Ells mateixos s’autoregulen o s’avisen entre ells. És un repte que hem d’assumir”. Sigui com sigui, Dalmau recorda que la competència en inspecció la té la Direcció General de Transports del Govern, amb qui “fan feina” per fer front a les denúncies –que arriben cada any i poden acabar amb sancions–, i anima tothom a posar queixes quan detectin incompliments.

La gran solució a aquest problema que proposa el regidor és fer una aplicació per a taxis –que permetria conèixer la geolocalització del cotxe–, un compromís que fa quatre anys que tenen pendent tant l’Ajuntament com el Govern. Si bé qui l’ha de crear és l’Executiu autonòmic, tot apunta que aquesta proposta –que ja varen fer el 2018– tornarà a quedar en un calaix. Cal tenir en compte que, a més, l’eina permetria matar dos ocells d’un tret, perquè unificaria en una mateixa plataforma tots els taxis i resoldria així els problemes que generen les tres emissores que operen actualment. La intenció del Govern i l’Ajuntament és que sigui obligatori que tots els taxis estiguin donats d’alta, a diferència de la normativa actual, que deixa triar a cada propietari si du o no emissora.

Així mateix, la patronal del taxi al·lega com a principal causa de la situació que hi ha una oferta inferior a la demanda, especialment durant la temporada alta. Es calcula que hi ha una plantilla de prop de 2.000 taxistes, una xifra que ha anat augmentant amb els anys, segons l’Ajuntament, però que sembla que no és suficient. Durant la major part de l’any, PIMEM calcula que falten uns 300 taxistes, i per cobrir l’estiu, 300 més. Per continuar fent-hi front, el regidor de Mobilitat conclou que, abans que acabi el mandat –d’aquí a tres setmanes–, esperen tirar endavant “un decret municipal de llicències temporals, amb el qual es podria duplicar la flota actual”.

stats