'Teatre vs. Bullying': la interpretació per lluitar contra l'assetjament aterra a les escoles
Aula Teatral organitza tallers als centres educatius amb l'objectiu d'ensenyar els alumnes a identificar situacions conflictives i a gestionar les emocions
PalmaLa lluita contra l'assetjament escolar és una de les prioritats a les quals s'enfronta el sistema educatiu de les Balears. Durant el curs 2022-2023, es varen obrir 713 protocols de prevenció, detecció i intervenció de l'assetjament escolar, 384 dels quals (un 54%) es varen valorar finalment com a tals, segons consta a la darrera memòria de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar (Convivèxit). En el curs anterior, 2021-2022, hi va haver 106 protocols concretats com a assetjament. Per tant, en un sol any es varen quadruplicar els casos detectats. En aquest context, el programa 'Teatre vs. Bullying', que realitza Aula Teatral, ha aterrat als centres educatius de les Illes per intentar combatre aquesta xacra social.
L'objectiu que persegueix l'activitat és sensibilitzar els alumnes i els docents sobre el bullying a partir de la representació teatral de situacions en què aquest es produeix, a més d'ajudar al fet que els joves coneguin les emocions que hi estan vinculades. "La idea és crear un espai de reflexió amb els alumnes per saber què coneixen de l'assetjament escolar i donar-los la paraula per explicar com el viuen. També se'ls presenten les diferents emocions que es poden produir, tant en l'agressor com en l'assetjat, perquè les aprenguin a identificar", explica Ivan Martín, que és el coordinador del programa.
Martín explica que els tallers són dirigits a alumnes de 4t, 5è i 6è de Primària, com també de primer i segon d'ESO, perquè són els cursos on el problema es comença a fer més evident. Es fan tres sessions en les quals, entre d'altres, es dialoga sobre quins comportaments poden ser considerats assetjament. "Els alumnes escenifiquen tres tipus d'atacs i treballen com reaccionar-hi de maneres diverses, com es podria ajudar la víctima i de quins recursos disposen per fer-ho", diu Martín.
El treball emocional també és fonamental. "Quan es pateix assetjament, hi ha ràbia, tristesa, decepció... que són sentiments que ens paralitzen. Per aquesta raó feim feina amb els alumnes per aprendre a emprar aquestes emocions de manera assertiva amb l'objectiu d'ajudar a solucionar els conflictes que es produeixin", afegeix. Per fer-ho possible, durant les sessions, els alumnes també disposen d'un espai segur per fer aportacions que creguin necessàries per millorar la convivència al seu centre.
De moment, han participat en el projecte tres escoles "amb bona resposta per part dels docents i els nins", afirma Martín. El teatre, diu, és una vàlvula de sortida per a una part dels alumnes. "El currículum educatiu no dona marge perquè els joves s'expressin emocionalment", lamenta. "Aquesta realitat fa que, a vegades, aquells que a classe sembla que no hi són, a través de la interpretació es coneguin i es puguin expressar", afegeix.
Una experiència positiva
El CEIP Eleonor Bosch és una de les escoles que ja ha participat en les dinàmiques de 'Teatre vs. Bullying'. "Vàrem decidir sumar-nos-hi perquè detectàrem que a una aula de 6è hi havia una situació de tensió, que ja s'havia treballat a través de tutoria i del servei d'Orientació. És per això que consideràrem convenient donar una passa més enllà", explica Marta Moyà, orientadora del centre. Finalment, una vegada coneguts els detalls de l'activitat, varen creure convenient implicar-hi els dos grups de 6è.
"Ens ha estat molt útil, perquè ha ajudat que els alumnes sàpiguen com se senten ells envers la seva aula, però també cap a la resta de companys del centre. Els conflictes no només es produeixen en un grup classe, sinó també a les sortides del centre o al pati", explica l'orientadora. Les sessions han contribuït a clarificar entre els alumnes què és bullying i què no, "perquè a vegades s'empra la paraula 'assetjament' per referir-se a qualsevol cosa i també és important que els estudiants tinguin clar els rols que es produeixen en una situació d'aquest tipus", exposa.
Ara per ara, encara és prest per treure conclusions de si el taller ha ajudat a reduir la conflictivitat dins el centre, perquè l'Eleonor Bosch hi va participar fa prop d'un mes. "Però, de moment, ja ha servit perquè els alumnes deixin de parlar lleugerament de l'assetjament, que sàpiguen bé què és i com enfrontar-s'hi", afirma l'orientadora.