Les telefonades per casos de violència sexual augmenten un 40% a les Balears
El servei de 24 hores de l'IBDona va atendre 5.877 comunicacions durant el 2023 amb un perfil majoritari de dones residents d'entre 31 i 40 anys
PalmaLes telefonades rebudes al servei de 24 hores de l'Institut Balear de la Dona (IBDona) per casos de violència sexual s'incrementaren un 40,3% el 2023 respecte del 2022, en passar de 186 a 261, 75.
La xifra forma part de la memòria del servei que han presentat aquest dilluns la consellera de Família i Afers Socials, Catalina Cirer, i la directora de l'IBDona, Catalina Salom. "Oferim un servei social, psicològic i jurídic d'atenció telefònica per a qualsevol persona: víctimes, persones que en coneguin un cas i professionals", ha explicat Cirer.
En total, el servei de 24 hores va atendre 5.877 comunicacions de dones per casos de violència de gènere, un 0,3% menys que el 2022. Segons la tipologia, foren 4.657 telefonades ateses (un 3,4 % menys que el 2022), 987 seguiments (un 7,8 % més), 162 comunicacions per WhatsApp (un 78 % més que el 2022, però només un 14,9 % més que el 2021) i 71 orientacions jurídiques. Aquest servei, el jurídic, va entrar en funcionament el mes de maig de 2023.
De les 4.657 telefonades ateses, 2.794 les varen fer directament les víctimes; 550, el seu entorn, i 836, un professional. Del total, 2.062 eren urgents, dada que es correspon amb el 44,3%. És gairebé el mateix percentatge que el 2022, quan les telefonades urgents foren el 45,1%.
Pel que fa al telèfon d’origen, 1.561 persones van telefonar directament al servei 24 hores, un 33,5% sobre el total de telefonades rebudes. El 2023, a més, es va concretar la derivació dels serveis de salut.
Quasi un 80% a Mallorca
Per illes, el 79,3 % de les telefonades es feren a Mallorca; un 5,6%, a Menorca; un 11,8%, a Eivissa, i un 0,5%, a Formentera. Per municipis, on es registraren més telefonades fou a Palma, amb 2.343, pràcticament la meitat de totes les que es produïren a la Comunitat. La segueixen Eivissa, amb 265; Manacor, amb 243, i Calvià, amb 152. A Menorca, encapçala la llista Maó, amb 112 telefonades.
El perfil majoritari de persona atesa durant el 2023 fou el de dona de 31 a 40 anys (923), resident (3.764), "sense conviure amb l'agressor i també víctima de violència psicològica", ha especificat Salom.
Increment a l'estiu
Per mesos, el 29% de les telefonades van ser el juny, el juliol i l’agost, i el mes amb més telefonades va ser l’agost, amb 471. La majoria de les telefonades es van fer entre les 16 i les 17 hores i en dia laborable i van tenir una durada mitjana de deu minuts. "Pensam que l'estiu és l'època de major incidència perquè la convivència augmenta amb les vacances. Passa el mateix per Nadal", ha explicat Salom.
En tot l’any, es van fer 539 acompanyaments presencials, un 0,5% menys que l’any anterior. Tot i que el servei va rebre 769 sol·licituds d’acompanyament, 133 es van anul·lar per causes alienes, i 97 no es pogueren fer per motius de concurrència i manca de tècniques disponibles. Per aquest motiu, ja s’ha adjudicat el nou contracte, que incorpora quatre tècnics (passen de 29 a 33) més per cobrir el servei i un de jurídic. Salom considera que "aquestes dades demostren que cal reforçar l’acompanyament amb la incorporació de més tècnics, i donar resposta a la necessitat de les víctimes. No es pot permetre", ha dit Salom, "que cap dona quedi desatesa".
Pel que fa al perfil de la víctima acompanyada, un 37,4% de les dones havia patit violència entre un i cinc anys, i un 27,8%, durant menys d’un any. Una dada molt significativa és que 86 dones havien esperat fins a deu anys per demanar ajuda (15,9%). A més, de les dones acompanyades, un 31,5% convivia amb l’agressor en el moment de l’acompanyament, davant el 66,6% de les dones que ja no hi convivien.
Fills amb l'agressor
El 31,1% de les dones acompanyades no tenia fills amb l’agressor, enfront del 42,6% que sí. Aquests fills també són víctimes d’aquesta violència, de manera que també s’hi adreça el procés d’atenció. A més, un 5,9% de les dones acompanyades tenia discapacitat.
Un 23,9% dels acompanyaments es va fer amb caràcter urgent (dins les 24 hores següents a la sol·licitud), i un 30%, amb caràcter immediat (en el mateix moment de la sol·licitud). La resta, el 46%, foren programats. De juny a setembre, a més, es va fer el torn de reforç nocturn, de manera que es dugueren a terme un total de 14 acompanyaments nocturns durant l’estiu.
Per illes, 317 acompanyaments foren a Mallorca (58,8%); 148, a Eivissa (27,4%); 73, a Menorca (13,5 %) i un, a Formentera. Per municipis, 174 foren a Palma; 95, a Eivissa i 41, a Maó. El 2022, any en què es van fer 542 acompanyaments, un 56,2% foren a Mallorca; un 26,9%, a Eivissa; un 2,2%, a Formentera i un 14,7%, a Menorca.
Per tipologia, 495 acompanyaments van ser a causa de violència de gènere, enfront dels 509 de 2022, i 34 per violència sexual, fet que suposa un lleuger increment respecte dels 21 que es produïren el 2022.
Acompanyament
Més de la meitat de les sol·licitants de l’acompanyament eren les víctimes (284), seguides dels professionals (241). Només 14 sol·licituds van ser de l’entorn de la víctima. Pel que fa al percentatge, un 52,7% de les demandants d’acompanyament foren les mateixes víctimes, i el 44,7 %, els professionals, xifres similars a les de 2022, en què el 56,4% de les demandants foren les víctimes, i un 41,3 %, els professionals.
El telèfon d’atenció és el 971 17 89 89, mentre que l’atenció per WhatsApp es fa al número 639 83 74 76.