Torna la Queta amb el lema "Provem-ho en català": així és la nova campanya per fomentar la llengua
La inversió inicial del Govern és de 650.000 euros i hi canten artistes com The Tyets, Kelly Isaiah i el trio Marala
BarcelonaEl Govern acaba de llançar una nova campanya de promoció del català. I la protagonista és una vella coneguda: la Queta, la boca que va donar corda al català a la campanya del 2005, és el personatge central de la nova campanya institucional que porta per lema "Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure". Davant la sensació d'emergència lingüística, l'objectiu no és només sensibilitzar la població, sinó també modificar actituds lingüístiques i, per tant, incrementar l'ús de la llengua. La idea és que tothom qui sàpiga català el faci servir una mica més del que ho fa ara, tant si el fa servir habitualment com de manera esporàdica.
La campanya –"optimista, cohesionadora, amb ganes de sumar", ha dit la consellera de Cultura, Natàlia Garriga– també vol diluir el prejudici que cal parlar castellà en funció de l'aspecte o ocupació de l'interlocutor. Per això inclou no només una Queta en 3D, sinó també desenes de Quetes, de tots els colors i amb totes les ocupacions. "Les Quetes del 2023 són múltiples: moltes veus, moltes maneres de parlar la llengua", ha dit la consellera. "La del 2005 tenia una forma, una veu, un accent". La campanya vol assenyalar "la diversitat de la societat catalana i el fet que absolutament tothom pot parlar català", ha afegit. "Tots volem parlar a tot arreu en tots els àmbits", ha afirmat Garriga. La consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha assenyalat que "el català té molts aliats" perquè entre el públic hi havia membres de diverses entitats culturals i diputats "de diferents grups parlamentaris que amb el català en posem d'acord".
Artistes de moda
La presentació de la campanya s'ha fet al Palau Robert, on Garriga i Francesc Xavier Vila, el secretari de Política Lingüística, han destapat la nova Queta. A l'acte, presentat per l'actriu madrilenya Natalia Sánchez, hi han actuat els artistes que canten la cançó de l'espot: The Tyets (el fenomen de reggaeton català del moment) i Kelly Isaiah (lleidatà d'origen nigerià). No hi ha pogut ser el trio Marala (integrat per la valenciana Sandra Monfort, la mallorquina Clara Fiol i la catalana Selma Bruna).
També s'ha activat avui el web Moltperparlar.cat, que recull tots els recursos per aprendre la llengua i per mantenir el català. Els consells essencials per fer-ho els ha donat el secretari de Política Lingüística: "Els catalans, al llarg de l'últim segle, hem interioritzat una norma de comportament, i és que molt sovint, de manera imprevista, davant de persones que intuïm que no saben català, immediatament parlem en castellà. Això té un efecte immediat, perquè les llengües s'aprenen amb la interacció amb les persones, i cada cop que no parlem català privem que les persones l'aprenguin". Així que convida a parlar-lo. "Això s'ha de fer des de baix –ha dit–. Provem-ho, d'entrada, en català", ha insistit.
De moment es llançarà la campanya amb cinc imatges de la Queta i s'aniran ampliant per sectors. "La Queta anirà pel territori", ha dit Garriga. En canvi, el ninotet "entranyable" no es repartirà a les famílies, perquè no es volen generar plàstics. El que sí que hi haurà serà un ball de TikTok.
Una campanya esperada
Feia tretze anys que no es llançava una campanya de foment de la llengua d'aquest abast, des d'Encomana el català. La voluntat és que enganxi el gran públic, com va passar amb la Norma i l'antiga Queta i el seu Parla sense vergonya. Quan la Queta va néixer, el català era llengua habitual per a un 46% de la població, mentre que gairebé 20 anys després ho és per al 36%. En les dues últimes dècades, a causa dels moviments migratoris, ha crescut sobretot el nombre de persones que parlen inicialment una altra llengua que no és ni el català ni el castellà (10%). Aquestes persones, quan surten de casa, sovint se sumen als usos de la llengua majoritària, el castellà, que és la llengua habitual per al 48% de la població, segons les Enquestes d'Usos (EULP) del 2018.
La campanya és una de les 100 mesures que el president Aragonès va presentar el novembre passat. Aquest dimarts el Govern ha assegurat que 51 de les 100 mesures per al foment del català "ja estan en execució avançada". "El català és una prioritat del Govern des del primer dia", ha dit Garriga, que treballa des del seu departament en el Pacte per la Llengua. Una de les accions més importants pel que fa a pressupost és aquesta campanya: la inversió inicial és de 650.000 euros, però es preveu que s'allargarà durant dos anys –interromputs per les dues campanyes electorals del 2023, quan no es pot fer publicitat institucional–, en què s'aniran fent accions en diferents sectors per incentivar "que es parli català en totes les situacions". "Es pot fer música preciosa, igual de guai i de top que la que s'està fent en totes les llengües", han dit The Tyets. Isaiah, que va arribar amb 10 anys a Lleida, ha afegit que el català "ens hauria d'apropar a la gent". "Ens hem de posar el xip de fer servir el nostre idioma; és important per estar més a prop de la gent que estimem", ha afegit.