Tots els sindicats voten en contra del nou reglament que regularà el funcionament de les escoles

La Conselleria d'Educació assegura que es fa una "clara aposta" per l'autonomia dels centres educatius

Infants d'una escola de Mallorca durant el primer dia del curs 2021-22.
28/09/2021
2 min

PalmaTots els sindicats educatius han votat en contra del nou Reglament Orgànic de Centres (ROC) que ha elaborat la Conselleria d'Educació a la Mesa Sectorial que s'ha fet aquest dilluns. Es tracta d'una normativa que regula el funcionament i l'organització de les escoles i que no s'actualitzava des del 2020.

Segons ha explicat Educació en un comunicat, un dels aspectes més importants del nou ROC és que es fa "una aposta clara per l'autonomia dels centres educatius" tant en el vessant pedagògic com en l'organització i la gestió. "Aquesta autonomia va acompanyada d'una necessària avaluació tant interna com externa", afegeixen.

Una de les modificacions importants que destaca la Conselleria és que els equips directius podran proposar, d'acord amb el seu projecte educatiu i la normativa vigent, uns requisits de titulació i capacitació professional per a alguns llocs de treball per a personal docent. D'altra banda, es podrà gestionar el temps i els espais en relació amb la pedagogia que empri cada centre.

Una altra novetat que incorpora el nou ROC és que en l'Educació Primària i en els nivells de 1r a 3r d'ESO es podran agrupar les matèries per àmbits de coneixement. D'altra banda, tots els centres hauran de tenir comissions de coordinació que s'encarreguin de les accions relacionades amb la normalització lingüística i la coeducació.

Crítiques dels sindicats

El portaveu de l'STEI, Cosme Orell, critica que es parli de "lideratge pedagògic" però que "en cap moment es concreti a què s'atribueix aquest lideratge". A més, considera que l'avaluació de la tasca docent, "pel que hem vist en documents anteriors", pot acabar amb "diferències salarials i retributives". De la mateixa manera, estarien en contra que les avaluacions dels centres es fessin "per fer rànquings i obtenir més recursos de l'Administració". Per últim, reclamen que el sistema de marcatge horari dels docents el decideixi el claustre.

Per la seva banda, l'UGT també es queixa del sistema de marcatge als centres perquè no veuen "adequat" que en el context de pandèmia es faci "fixar una permanència horària al centre, més enllà de les hores necessàries per desenvolupar la tasca docent". Així mateix, defensen que el ROC hauria de contemplar "la manca d'espais d'ús comú per al professorat" que hi ha als centres d'ensenyament públics". Finalment, creuen que "s'han de continuar millorant, amb la negociació", aspectes com el perfil de places de personal docent.

"Consideram que per poder aplicar aquest reglament la Conselleria d'Educació ja hauria d'haver rebaixat les ràtios i recuperat també les 18 hores lectives", afirma Miquel Àngel Santos, d'Alternativa. Considera que s'hauria d'haver fet un reglament per a cada etapa –Infantil, Primària i Secundària– i que els documents recuperassin "la rellevància" del claustre per poder decidir sobre aspectes com el marcatge horari o l'elecció de la direcció. En la línia d'Orell, alerta que l'avalcuacio externa dels centres es pugui convertir en un "rànquing".

"El ROC és una eina de control que podria vulnerar el lideratge pedagògic des de la llibertat de càtedra del mateix docent", defensa ANPE en un comunicat. Com les altres entitats sindicats, critica que es mantingui com està el marcatge horari i les hores de permanència, "mentre altres comunitats veïnes han flexibilitzat els horaris dels docents". Amb tot, sostenen que el reglament "no aporta cap solució als problemes prioritaris que té l'educació en aquests moments".

stats