El primer tram del segon cinturó de Palma tindrà un túnel soterrat de 845 metres i costarà 110 milions d'euros
El Consell de Mallorca preveu que les obres comencin d'aquí a dos anys
PalmaLa construcció del primer tram del segon cinturó de Palma començarà d'aquí a dos anys i tindrà un cost de 110 milions d'euros, segons les previsions del Consell de Mallorca. El president de la institució insular, Llorenç Galmés, i el conseller insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, han presentat aquest dilluns el projecte, que inclourà un túnel soterrat, amb dos carrils per a cada sentit de circulació, que tindrà 845 metres de llargària i permetrà accedir a Son Ferriol des de l'autopista cap a l'aeroport, amb accés a la zona industrial i comercial, sense haver de passar pel Coll d'en Rabassa. Galmés i Rubio també han destacat que aquesta infraestructura inclourà un vial cívic amb carrils bici i un aparcament dissuasiu de 450 places, amb el compromís per part de l'Ajuntament de Palma d'implantar noves línies llançadores de bus per arribar al centre de Ciutat en transport públic.
Galmés ha assegurat que el tram I serà "l'única gran infraestructura" que el Consell de Mallorca impulsarà aquesta legislatura i ha anunciat que la institució insular reclamarà al govern espanyol els 230 milions d'euros del conveni de carreteres que, segons ha apuntat, va caducar en 2021. De tota manera, el president ha assegurat que, en cas que no arribin els doblers de Madrid, se cercaran altres vies de finançament. Rubio ha assenyalat que les obres duraran aproximadament un any i mig i que a hores d'ara s'està fent la licitació de la redacció del projecte, amb cinc empreses candidates i un pressupost d'1,4 milions d'euros.
D'altra banda, es redissenyarà el pas superior al Coll d'en Rabassa per allunyar l'autopista de l'aeroport dels habitatges d'aquesta part de la barriada. També hi haurà dues rotondes de 48 metres de radi: la primera modificarà la que hi ha a la zona del restaurant Gran Mundo i la segona estarà a la intersecció de la Ma-30 amb el camí Fondo. La connexió entre ambdues es farà amb un bulevard urbà, amb zones de vianants als costats. Pel que fa als carrils bici, serviran per connectar completament el Coll, Son Ferriol i Marratxí.
MÉS per Mallorca, l'únic partit en contra del segon cinturó
MÉS per Mallorca ha estat l'únic partit de la institució insular a manifestar-se en contra del projecte viari. El portaveu de la formació ecosobiranista, Jaume Alzamora, ha lamentat que el PP continuï amb "un model que fomenta el cotxe privat" i ha reclamat que s'aposti pel transport públic. "Per reduir el cotxe privat no s'ha d'ampliar la xarxa viària", ha afegit. Per la seva part, la portaveu del PP, Núria Riera, ha recordat que va ser precisament amb MÉS en el Govern insular quan es va impulsar la construcció de l'autopista Llucmajor-Campos. Riera ha subratllat que "aquest projecte no consumeix territori" i ha fet una crida a tots els partits perquè li donin suport. El portaveu d'El Pi, Antoni Salas, ha manifestat la necessitat d'acabar el tram I del segon cinturó "per donar solució al col·lapse diari" que hi ha a l'entrada de Palma per l'autopista de Llucmajor.
D'altra banda, la portaveu del PSIB, Catalina Cladera, ha criticat el retard del govern del PP i Vox per tirar endavant un projecte que es va deixar preparat la legislatura passada, amb la mateixa Cladera com a presidenta del Consell. L'expresidenta també ha remarcat que el Consell té un romanent de 100 milions d'euros que poden servir per fer front al cost de 110 milions.