El transport genera el 56% de les emissions de CO2 a les Balears
La Plataforma Antiautopista torna a reclamar la paralització de les obres de l'autopista Llucmajor-Campos
PalmaEl transport per carretera, aeri i marítim genera el 56% de les emissions de Gasos d'Efecte Hivernacle (GEH), segons ha fet públic aquest dilluns la Plataforma Antiautopista mitjançant un comunicat. Segons la plataforma, les emissions del transport s'han duplicat en només 25 anys: han passat d'1,28 milions de tones (42%) el 1990 a 2,68 milions de tones el 2017 (56%).
Segons la plataforma, els cotxes són la primera font d'emissions del conjunt del transport, per davant de les emissions aèries, del transport marítim i de la resta de transports junts. Les dades són d'una recerca del col·lectiu Tot Inclòs a partir de fonts oficials. "Si les Balears volen rebaixar les emissions, caldrà un gir total en les polítiques que incideixen sobre el transport: carreteres, urbanisme, turisme massiu, transport públic, etc.", assenyala el comunicat.
Un dels punts que la plataforma ha criticat és que "el creixement de les emissions de CO2 del transport està estretament lligat a les polítiques de construcció de més carreteres i autopistes". "Els darrers anys, les institucions han gastat una quantitat enorme de recursos públics en noves infraestructures viàries", ha indicat el grup ecologista, que posa com a exemple els més de 200 milions d'euros que ha gastat el Consell de Mallorca a "ampliar carreteres, construir rotondes i autopistes i afavorir l'accés rodat massiu a Sóller". "Mentrestant, no s'ha posat ni un metre de via de tren ni s'ha millorat significativament el transport públic col·lectiu per carretera", ha lamentat.
En el comunicat, la plataforma fa referència al concepte de "demanda induïda". "Fa dècades que existeix evidència científica que demostra que la construcció de carreteres i de nous carrils, lluny de resoldre la congestió del trànsit, només l'agreuja". Els ecologistes han explicat que "la construcció i ampliació de les vies ràpides i de gran capacitat genera un major ús del cotxe, una extensió de la urbanització i un augment de les emissions".
Un altre dels punts criticats ha estat la declaració de l'emergència climàtica per part del Consell de Mallorca, la qual, segons la plataforma, "no pot tenir un caràcter purament retòric". "Si les autoritats realment creuen que ens trobam en una situació greu, cal que la declaració tingui efectes legals i normatius i que es tradueixi en accions efectives a l'altura d'aquest repte.
En l'apartat de les reclamacions, la plataforma ha reclamat "la paralització total de les obres de l'autopista Llucmajor-Campos i la seva reconducció cal a un model de carretera 2+1"; "l'aturada de l'abocament de 143 milions de tones d'escòria d'incineradora a l'autopista"; "l'aplicació de les polítiques del Pla director sectorial de mobilitat"; "inversions urgents en el transport públic col·lectiu"; la "prohibició de construccions residencials en sòl rústic i una "moratòria en sòls urbans no desenvolupats", l'inici d'una "política econòmica de decreixement turístic i rubanístic"; i la "revitalització de les activitats productives", com l'agricultura i la indústria.