"Es traspassa": Palma ha perdut un 15% del comerç des de la pandèmia
Bona part dels tancaments han estat al centre de Ciutat, on la turistització ha fet desaparèixer les botigues tradicionals i pensades per als residents
Palma"Es traspassa" i "Es lloga" són dos cartells més comuns del que hauria de ser habitual al centre de Palma, on molts de dies es fa difícil caminar entre tants de turistes. Ara mateix, carrers com el del Conquistador o el d'en Morei, o places emblemàtiques com la de Santa Eulàlia no aconsegueixen mantenir ocupats els locals comercials, part dels quals fa mesos que són buits.
Les dades confirmen la simple observació: Palma, i principalment el centre, ha perdut un 15% del teixit comercial des de la pandèmia, segons la informació que ha recollit l'associació de referència al sector, Afedeco. A més, si s'analitza el que ha passat els darrers 20 anys, la pèrdua a tota la ciutat és del 30%; és a dir, que Palma ha vist tancar un de cada tres comerços en les dues darreres dècades.
"Són molts els motius, però està clar que el centre es veu afectat per una tipologia de visitants que certament veim que duen poques bosses quan surten de comprar. Gasten poc, i això evidentment ens afecta", explica el tècnic i secretari general d'Afedeco, Antonio Vilella, que assegura que "ara al setembre millora una mica el seu poder adquisitiu, però és cert que ja fa uns anys que el petit comerç ho està passant molt malament".
Maria Martorell, que durant molts anys va tenir un negoci de roba al centre, i que hi viu, afirma: "És molt difícil, perquè la majoria dels turistes no es compren una peça de roba. Es compren un gelat, una botelleta d'aigua, però entre les restriccions de les companyies aèries i les noves maneres de comprar per internet, la nostra supervivència és complicada", assegura. Aquesta comerciant ja jubilada recorda que "nosaltres vivíem dels clients de sempre, i el que també ens passa és que avui dia molta gent compra per internet".
Tota una generació de comerciants s'ha anat jubilant els darrers anys, i el centre ha vist com la tipologia dels negocis canviava i s'anaven substituint moltes botigues pensades per als residents per souvenirs i botigues oportunistes que són les que formen el panorama actual. "És així", admet Vilella, que vol matisar que "un dels principals problemes que han allunyat el comerç de proximitat dels seus possibles consumidors és la mobilitat", afirma.
El secretari general de la patronal de comerç recorda que fa anys que demanen mesures per no trencar la comunicació entre el centre i la resta de la ciutat, i també la Part Forana. "La gent de fora del centre no hi va perquè hi falta bona comunicació, l'aparcament és car i, en definitiva, no hi ha bona accessibilitat. S'han pres mesures durant 25 anys que afavoreixen la desertització. En canvi, altres grans superfícies sí que veuen que se'ls dona suport amb fins i tot infraestructures, encara que precisament són les que promouen anar a comprar en cotxe", lamenta.
Tot i constatar que els turistes de creuer no fan despesa real o significativa al centre de Ciutat, els comerciants s'han mostrat reiteradament a favor d'aquest model i, de fet, han criticat sempre les mesures administratives que s'orientin a regular el nombre de vaixells, com reclama una part de la societat.